کلاژن چیست؟

کلاژن یکی از پروتئین های فراوان در بدن است. در واقع ، کلاژن "اصلی ترین پروتئین ساختاری است که بافت همبند را در سراسر بدن ما ، از پوست گرفته تا استخوان ، عضلات ، تاندون ها و رباط ها تشکیل می دهد". جای تعجب نیست که نسخه بسته بندی شده این پروتئین (که معمولاً از کلاژن حیوانات ساخته می شود) تقاضای زیادی دارد.

 

از بهترین مکمل های حاوی کلاژن می توان به پودر کلاژینو اشاره کرد. جهت مشاهده و خرید می توانید بر روی آن کلیک نمایید.

 

کلاژن که فواید زیادی برای بدن ما دارد ، به ویژه روی پوست و ساختار مو ، حتی اگر با گذشت زمان کاهش یابد ، از طرق مختلف می تواند وارد بدن شود. به ویژه ، مقدار کلاژن در بدن ما می تواند توسط غذاهای مختلف کلاژن ، به ویژه ماسک های زیبایی افزایش یابد.

 

 

کلاژن که فوایدی مانند تجدید و ترمیم پوست قسمت های مختلف بدن ما دارد ، در صورت استفاده در مناطق مشکل دار ، با سرعت بیشتری عمل می کند. در حالی که کلاژن برای مراقبت از پوست به ویژه برای چین و چروک و زخم های آکنه ترجیح داده می شود ، کلاژن برای مراقبت از مو و برای ریزش مو نیز استفاده می گردد.

 

انواع کلاژن چگونه است و در بدن چگونه عمل می کند؟


حداقل 16 نوع کلاژن وجود دارد. اما در اینجا به  چهار نوع اصلی نوع I ، II ، III و IV هستند ، اشاره می نماییم.در اینجا نگاهی دقیق به چهار نوع اصلی کلاژن و نقش آنها در بدن وجود دارد:

نوع I)  این نوع 90٪ از کلاژن بدن شما را تشکیل می دهد و از الیاف بسته بندی شده متراکم ساخته شده است. ساختار پوست ، استخوان ها ، تاندون ها ، غضروف های فیبری ، بافت همبند و دندان ها را فراهم می کند.
نوع دوم )  این نوع کلاژن  از الیاف بسته بندی آزادتر ساخته شده و در غضروف الاستیک یافت می شود که مفاصل شما را منعطف می کند.
نوع III )  این نوع از ساختار عضلات ، اندام ها و عروق پشتیبانی می کند.
نوع چهارم ) این نوع به فیلتراسیون کمک می کند و در لایه های پوست شما یافت می شود.

 

با افزایش سن ، بدن شما کلاژن کمتر و با کیفیت پایین تری تولید می کند.یکی از نشانه های قابل مشاهده در این مورد در پوست شما است که سفت و خشک می شود. غضروف ها نیز با افزایش سن ضعیف می شوند.

 

چرا مصرف کلاژن در میان مردم محبوب است؟

مصرف کلاژن باعث می شود پوست شما مانند شبنم شاداب ، موهای شما تقویت، استخوان ها و ناخن های شما قوی و مفاصل شما بدون درد به نظر برسند. اینها ادعاهایی است که توسط تولید کنندگان بیشمار مکمل کلاژن که به صورت پودر ، قرص و کرم وجود دارد ، مطرح شده است. به همین دلیل ، جای تعجب نیست که کلاژن به عنوان یک ماده محبوب در جوامع سلامتی و زیبایی مورد توجه قرار گرفته است.

 

 

همان طور که در شکل می بینید یکی از مهمترین تفاوت ها میان پوست جوان و پیر ، کاهش کلاژن ها در پوست می باشد. این عامل موجب چروک شدن پوست می شود.کلاژن 80 درصد پوست ما را تشکیل می دهد و با پروتئین دیگری به نام الاستین کار می کند که  پوست ما را ارتجاع نگه می دارد. اما با افزایش سن ، بدن ما به طور طبیعی شروع به کاهش تولید کلاژن می کند.

دکتر ویتنی بوو ، متخصص پوست ، دارای مجوز هیئت مدیره ، کلاژن بدن ما را به عنوان "طناب های پروتئینی در پوست" توصیف کرد. وقتی جوان هستیم ، طناب محکم می ماند ، اما با افزایش سن ، انتهای آن شروع به خرد شدن می کنند. اساساً ، بدن ما قادر به جایگزینی کلاژن از دست رفته به همان سرعت تجزیه آن نیست. دکتر بوو گفت ، با شروع 20 سالگی ، ما هر ساله حدود 1 درصد از کلاژن خود را از دست می دهیم. متاسفانه این به معنای پوست خشک تر است.

 

قرار گرفتن در معرض آفتاب ، دود سیگار و آلودگی نیز می تواند تجزیه کلاژن را تسریع کند. وی گفت: "مفهوم مکمل کلاژن ، به ویژه با افزایش سن و کاهش تولید کلاژن طبیعی بدن ، از نظر پوستی بسیار حائز اهمیت است."یکی از بهترین مکمل های کلاژن که بسیار محبوب و پرفروش می باشد، پودر کلاژن کلاژینو است. جهت خرید و آشنایی بیشتر با پودر کلاژن کلاژینو می توانید بر روی آن کلیک نمایید.

 

 

15 مزیت کلاژن برای پوست و مو

فواید کلاژن برای مراقبت از پوست و مو به شرح زیر است:

 

1-افتادگی و چین و چروک های پوست را برطرف می کند.

2-باعث از بین بردن جای زخم های چین و چروک ، به خصوص جای زخم می شود.

3-از ایجاد آکنه جلوگیری می کند ، آکنه را از بین می برد.

4-جای زخم و علائم گودال ناشی از آکنه را از بین می برد.

5-ظاهر صافی در سطح پوست ایجاد می کند.

6-به پوست کمک می کند تا درخشان و سالم به نظر برسد.

7-از لایه برداری به خصوص در سطح پوست جلوگیری می کند.

8-تعادل رطوبت پوست را تنظیم می کند.

9-از ریزش مو جلوگیری می کند.

10-فولیکول های مو را تقویت کرده و ظاهر سالمی به مو می بخشد.

11-از شکستگی و ضعیف شدن مو جلوگیری می کند.

12-کلاژن درخشش به موها می بخشد ، تعادل چربی موها را نیز تنظیم می کند.

13-ناراحتی هایی مانند ایجاد شوره در پوست سر را برطرف می کند.

14-باعث رشد سریع مو می شود.

15-به موها حجم می دهد و حالت مات را از بین می برد.

 

 

چه شرایطی که باعث کاهش کلاژن در بدن می شود ؟

با بالا رفتن سن مقدار کلاژن در بدن ما شروع به کاهش می کند. با این حال ، برخی از عوامل نیز ممکن است باعث کاهش مقدار کلاژن شوند. به طور خاص ، افزایش مصرف قند ، استفاده از مواد مضر ، استرس ، قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید ، تغییرات هورمونی و یائسگی باعث کاهش مقدار کلاژن در بدن فرد در طول زمان می شود. بنابراین ، غذاهایی که میزان کلاژن را افزایش می دهند باید مصرف شوند، تا این اثرات به ویژه با اجتناب از استفاده از مواد مضر کاهش یابد.

 

چقدر زمان می برد تا مصرف کلاژینو تاثیر بگذارد ؟

برخی مطالعات نشان می دهد که مصرف مکمل های کلاژن برای چندین ماه می تواند خاصیت ارتجاعی پوست (یعنی چین و چروک و زبری) و همچنین علائم پیری را بهبود بخشد. برخی دیگر نشان داده اند که مصرف کلاژن می تواند باعث افزایش تراکم در استخوان های ضعیف شده با افزایش سن شود و می تواند درد مفاصل ، کمر و زانو را بهبود بخشد.