در این مقاله به ترتیب به تک به تک این سوالات پاسخ داده می شود:

 

  1. علائم کرونا چیست ؟
  2. چگونه بفهمیم کرونا گرفتیم یا سرما خورده ایم ؟
  3. چگونه بفهمیم کرونا به ریه های ما حمله کرده است ؟
  4. چگونه در خانه بفهمیم کرونا داریم یا نه ؟
  5. پالس اکسیمتر چگونه می تواند در تشخیص کرونا کمک نماید ؟
  6. نحوه کار با پالس ااکسیمتر چگونه است ؟
  7. هیپوکسی ساکت یا هیپوکسی خاموش چیست؟
  8. تب سنج خانگی چگونه به تشخیص کرونا کمک می نماید ؟
  9. اعداد در پالس اکسیمتر نشان دهنده چیست ؟
  10. آیا ممکن است دوباره کرونا بگیریم ؟
  11. چگونه از ابتلا به کرونا جلوگیری نماییم ؟

 

 

در این روزها با توجه به شیوع ویروس کرونا و فراگیر شدن آن در جوامع و محدودیتی که برای خروج از خانه داریم و حتی ترس از اینکه اگر به درمانگاه ها یا مراکز درمانی مراجعه فرماییم، احتمال ابتلا به ویروس کرونا بیشتر شود. پیشنهاد این است که تا جایی که امکان دارد در خانه بمانیم و برای چک کردن اینکه کرونا داریم یا خیر، راه هایی وجود دارد که در ادامه به هر کدام از آنها می پردازیم.

 

علائم کرونا چیست ؟

 

 

افراد مبتلا به COVID-19 طیف وسیعی از علائم گزارش شده از خفیف تا شدید را دارند . علائم ممکن است 2-14 روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس ظاهر شود. افرادی که این علائم را دارند ممکن است COVID-19 داشته باشند:

  • تب یا لرز
  • سرفه
  • تنگی نفس یا دشواری در تنفس
  • خستگی
  • درد عضله یا بدن
  • سردرد
  • از بین رفتن چشایی یا بویایی جدید
  • گلو درد
  • احتقان یا آبریزش بینی
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • اسهال

 

 

علائم کرونا چیست

 


به نظر می رسد بزرگسالان مسن و افرادی که دارای بیماریهای پزشکی شدید مانند بیماری قلبی یا ریوی یا دیابت هستند ، در معرض خطر بیشتری برای ایجاد عوارض جدی تر از بیماری COVID-19 قرار دارند.

 

 


 

 

چگونه بفهمیم کرونا گرفتیم یا سرما خورده ایم ؟

 

از آنجایی که علائمی تا حدودی شبیه به هم دارند. با مطالعه جدول زیر که تفاوت کرونا با آنفولانزا و سرما خوردگی را نشان داده است تا حدودی می توانید این بیماری ها را از یکدیگر تشخیص دهید. یکی از موارد تشخیص از دست دادن بویایی برای زمان طولانی تر است که فقط در حالت گرفتن کرونا همچین اتفاقی می افتد و در حالت سرما خوردگی و بیماری های دیگر بویایی به طور طولانی مدت از بین نمی رود. به طور معمول عطسه و آبریزش بینی در سرماخوردگی شایع است و در موارد بسیار نادر در کرونا احتمال دارد.

 

 

تفاوت کرونا و آنفولانزا و سرماخوردگی

 

 

 


 

 

چگونه بفهمیم کرونا به ریه های ما حمله کرده است ؟

 

مهمترین علائمی که امکان دارد ویروس کووید 19 به ریه های ما آسیب زده باشد، تنگی نفس،سرفه خشک،احساس تنگی و گرفتگی و درد در قسمت قفسه سینه می باشد. در صورت امکان همچین علائمی حتما با پزشک مشورت نمایید و در صورت نیاز پزشک تشخیص می دهد که از قفسه سینه سی تی اسکن گرفته می شود. یکی دیگر از دستگاه هایی که تا حدودی می تواند کمک نماید تا میزان اکسیژن را اندازه گیری نمایید پالس اکسیمتر است که در سوال های بعدی توضیحات کاملتر می دهیم.

 

 

ویروس کرونا چگونه به ریه های ما آسیب می زند ؟

 

SARS-CoV-2 ، ویروسی که باعث COVID-19 می شود ، بخشی از خانواده ویروس کرونا است. هنگامی که ویروس کرونا در بدن شما قرار می گیرد ، با غشای مخاطی که بینی ، دهان و چشم شما را پوشانده تماس می گیرد. ویروس وارد سلول سالم می شود و از سلول برای ساختن قطعات جدید ویروس استفاده می کند. چند برابر می شود و ویروس های جدید سلول های مجاور را آلوده می کنند.

 

دستگاه تنفسی خود را مانند درختی وارونه بدانید. تنه درخت همان نای شما است. در ریه های شما به شاخه های کوچکتر و کوچکتر تقسیم می شود. در انتهای هر شاخه کیسه های هوایی کوچکی وجود دارد که آلوئول نامیده می شوند. اینجاست که اکسیژن وارد خون می شود و دی اکسید کربن خارج می شود. ویروس کرونا می تواند قسمت فوقانی یا تحتانی دستگاه تنفسی شما را آلوده کند. از مجاری تنفسی شما عبور می کند. پوشش می تواند تحریک شده و ملتهب شود. در برخی موارد ، عفونت می تواند تا حد زیادی به آلوئول شما برسد.

 

COVID-19 یک وضعیت جدید است و دانشمندان هر روز در مورد آنچه می تواند برای ریه های شما انجام دهد بیشتر می آموزند. آنها بر این باورند که تأثیرات روی بدن شما مشابه دو بیماری ویروس کرونا است ، سندرم حاد تنفسی حاد (SARS) و سندرم تنفسی خاورمیانه (MERS).

 

 

موارد ملایم و متوسط

 

هنگامی که عفونت دستگاه تنفسی شما را طی می کند ، سیستم ایمنی بدن شما مقابله می کند. ریه ها و راه های هوایی شما متورم شده و ملتهب می شوند. این می تواند از یک قسمت از ریه شما شروع شده و گسترش یابد.حدود 80٪ افرادی که COVID-19 دارند علائم خفیف تا متوسطی دارند. ممکن است سرفه خشک یا گلودرد داشته باشید. برخی از افراد مبتلا به ذات الریه هستند ، یک عفونت ریوی که در آن آلوئول ها ملتهب هستند. پزشکان می توانند علائم التهاب تنفسی را با اشعه ایکس قفسه سینه یا سی تی اسکن مشاهده کنند.

 

 

موارد شدید

 

حدود 14٪ موارد COVID-19 شدید است ، با عفونت که هر دو ریه را درگیر می کند. با بدتر شدن تورم ، ریه های شما پر از مایع و آوار می شوند.همچنین ممکن است ذات الریه جدی تری داشته باشید. کیسه های هوا مملو از مخاط ، مایعات و سایر سلول هایی است که سعی در مبارزه با عفونت دارند. این می تواند اکسیژن رسانی را برای بدن شما دشوارتر کند. ممکن است در تنفس مشکل داشته باشید یا احساس تنگی نفس کنید. همچنین ممکن است سریعتر نفس بکشید. اگر پزشک از سینه شما سی تی اسکن کند ، نقاط کدر ریه های شما به نظر می رسد که شروع به اتصال به یکدیگر می کنند.

 

 

موارد بحرانی

 

در COVID-19 بحرانی - حدود 5٪ از کل موارد - عفونت می تواند به دیواره ها و پوشش کیسه های هوا در ریه های شما آسیب برساند. در حالی که بدن شما سعی در مبارزه با آن دارد ، ریه های شما ملتهب شده و از مایعات پر می شوند. این می تواند تعویض اکسیژن و دی اکسید کربن را برای آنها دشوارتر کند.

ممکن است ذات الریه شدید یا سندرم دیسترس تنفسی حاد (ARDS) داشته باشید. در مهمترین موارد ، ریه های شما برای انجام وظیفه خود به کمک دستگاهی به نام دستگاه تهویه نیاز دارند. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد 20-30٪ از بیماران بسیار شدید می توانند در ریه ها ، قلب ، مغز و پاها لخته شوند که بعضی از آنها تهدید کننده زندگی هستند. تعداد کمی از افراد به دلیل آسیب شدید بافتی ناشی از COVID-19 به پیوند ریه نیاز دارند.

 

کرونا-چطور-ریه-های-ما-را-درگیر-می-کند؟

 

 

 

عوارض COVID-19

 

بعد از ابتلا به ذات الریه ممکن است مدتی طول بکشد تا احساس بهتری داشته باشید. ممکن است برای مدتی احساس خستگی بیش از حد معمول داشته باشید. همچنین ممکن است دریابید که نمی توانید مانند گذشته ورزش کنید.بعضی از افراد حتی پس از بهبودی از COVID-19 سرفه کردند. دیگران در ریه های خود زخم داشتند. پزشکان هنوز در حال مطالعه هستند که آیا این اثرات دائمی هستند یا ممکن است با گذشت زمان بهبود پیدا کنند.

 


 

 

چگونه در خانه بفهمیم کرونا داریم یا نه ؟

 

با توجه به اینکه شیوع بیماری کرونا در کشور ما امکان دارد تا ماه ها و شاید چند سال هم ادامه یابد و از طرفی دیگر چندین بار مراجعه به مراکز درمانی هم احتمال مبتلا شدن به کرونا را افزایش می دهد و هم در طولانی مدت شامل هزینه های گرافی خواهد شد، بهتر است روش هایی را پیش بگیریم که این شرایط را بهتر مدیریت نماییم.

 

چند وسیله ای که داشتن آن ها به پایش و تشخیص ابتلا به بیماری کرونا کمک می نماید، پالس اکسیمتر و تب سنج می باشد.

 

 

پالس اکسیمتر می تواند هیپوکسی یا هایپوکسی (کمبود اکسیژن) را پیش از بروز علائم و نشانه های آن تشخیص دهد. می توانید با خرید پالس اکسیمتر در خانه هر زمان که بخواهید این تست را انجام دهید.

 

برای خواند این مقاله بر روی آن کلیک کنید : پالس اکسیمتر چه چیزی را نمایش می دهد و اعداد در پالس اکسیمتر به چه معناست؟

 

 

پالس اکسیمتر چگونه می تواند در تشخیص کرونا کمک نماید ؟

 

به طور کل بهتر است عدد نمایش داده شده بالای 95 باشد. برای افراد عادی چنانچه عدد روی پالس اکسیمتر بالای 90 باشد آنچنان جای نگرانی نیست و حتی برای افرادی که دارای بیماری انسداد ریوی مزمن ( COPD) می باشد عدد 80 تا 90 طبیعی است. پس برای افراد عادی که بیماری خاصی ندارند اعداد بالای 90 طبیعی و زیر 90 غیر طبیعی است و احتمال ابتلا به ویروس کرونا وجود دارد. برای افراد COPD عدد تا 80 طبیعی است و زیر آن غیر طبیعی و خطرناک است. در صورت غیر طبیعی بودن حتما به پزشک مراجعه فرمایید.

 

 

 

پالس اکسیمتر انگشتی

 

 

 

نحوه کار با پالس ااکسیمتر چگونه است ؟

 

پالس اکسی متر انگشتی رایج ترین آن می باشد که انگشت داخل آن قرار می گیرد و میزان اکسیژن خون شما و سرعت ضربان قلب شما را اندازه گیری می کند.

 

 

هیپوکسی ساکت یا هیپوکسی خاموش چیست؟


گروهی از بیماران مبتلا به بیماری کووید-۱۹ ناشی از ویروس کرونا با وجود میزان‌های پایین اکسیژن خون، علائمی از تنگ‌نفس نشان نمی‌دهند و ظاهرا به راحتی نفس می‌کشند.  بروز این عارضه «هیپوکسی خاموش» نامیده می‌شود.

بدین جهت این امر پزشکان را به فکر توصیه به استفاده از دستگاه «پالس اکسیمتر» بوسیله بیماران کووید-۱۹ در خانه انداخته است تا بیماران قبل از این که وضعیتشان وخیم شود به بخش اورژانس مراجعه کنند. به همین خاطر اندازه‌ گیری اکسیژن خون در بیماران کرونایی در خانه با پالس ‌اکسی‌متر بسیار مهم می باشد.

 

 

 

تب سنج خانگی چگونه به تشخیص کرونا کمک می نماید ؟

 

تب سنج خانگی به شما کمک می نماید که اگر تب داشتید و درجه تب شما بالا رفت، به سرعت اقدامات لازم را انجام دهید.در نظر داشته باشید تب یکی از علامت های کرونا می باشد.

 

 

به چه محدوده ای از دمای بدن، تب گفته می شود؟

 

متداول ترین علت تب عفونت اعضای بدن است. زمانی که بدن دچار عفونت می شود . بدن ما برای کنترل فعالیت میکروب ها دمای بدن را بالا می برد. این افزایش دما با تاثیر عوامل بیماری زا در هیپوتالاموس انجام می شود. به بالا رفتن دمای بدن در این حالت تب می گوییم. تب نشانه مشخصی از بروز مشکل در بدن ما است. در صورتی که دمای داخل دهانی بالاتر از 37.5 و کمتر از 37.9 درجه شود به آن تب خفیف گفته می شود.

 

تب سنج پیشانی

 

 

تب خطرناک برای بزرگسالان و کودکان چقدر است؟

 

در صورتی که دمای دهانی از 37.9 درجه سانتیگراد فراتر برود تب ایجاد شده است و در بزرگسالان در صورتی که دما از 40 درجه فراتر رود، خطراتی را برای حیات انسان در بر دارد. زیرا در دمای بالای 40 درجه، عملکرد پروتئین ها و آنزیم های بدن مختل می شود. دمای بالای 44 درجه بسیار خطرناک است و احتمال فوت فرد بسیار زیاد خواهد بود.

 

 

بنابراین دمای دهانی بالای 39 درجه سانتی گراد برای بزرگسالان نگران کننده است. برای کودکان بر اساس سن آنها دماهای زیر می تواند خطرناک باشد:

 

  • تب 38 درجه و بالاتر در کودکان زیر 3 ماه
  • تب 38.2 درجه و بالاتر در کودکان 3 تا 6 ماه
  • تب 38.8 درجه و بالاتر در کودکان بالای 6 ماه

 


 

آیا ممکن است دوباره کرونا بگیریم ؟

 

بله ، زیرا افرادی گزارش شده اند که دوباره به کرونا مبتلا شده اند. پس مراقب باشید زیرا امکان ابتلای مجدد به کرونا وجود دارد.

 


 

چگونه از ابتلا به کرونا جلوگیری نماییم ؟

 

- دستان خود را چند بار در روز به مدت 20 ثانیه با آب و صابون بشویید. اگر آب و صابون در دسترس شما نیست با یک ضدعفونی کننده الکلی دستان خود را بشویید.
- با دستان کثیف چشم‌ها، بینی و دهان خود را لمس نکنید.
- موقع عطسه و سرفه دهان و بینی خود را با دستمال بپوشانید و بعد دستمال را دور بیندازید.
- از ارتباط نزدیک با کسانی که بیمار هستند اجتناب کنید.

- فاصله یک و نیم متری را با افراد دیگر رعایت کنید. حتما از ماسک استفاده نمایید.
- اشیایی را که در طول روز لمس می‌کنید ضدعفونی کنید.
- اگر بیمار هستید در خانه بمانید.

 

علاوه بر این موارد می توانید از بهترین مکمل های تقویت سیستم ایمنی مانند شربت رویال ژلی هانی ژل،شربت دیفنس سانانیتوس،کپسول ساپلاس مدز،محصولات ماش روم مد و شربت ایمونیس استفاده نمایید.

 

اسپری کلداماریس یکی از بهترین محصولاتی که برای ایمنی مجاری تنفسی مورد استفاده قرار می گیرد.