واکسن کرونا

 

در این مقاله به سوالات زیر پاسخ داده می شود.واکسن کرونا فایزر،واکسن کرونا شرکت فایزر،واکسن کرونا مدرنا،واکسن کرونای روسیه،واکسن کرونا در دبی،واکسن کرونا ساخت روسیه،واکسن کرونا ساخت دانشگاه آکسفورد،واکسن کرونا هند،واکسن کرونا ویروس روسیه از جمله جستجوهای شما در گوگل است.

واکسن کرونا چگونه کار می کند ؟

آیا واکسن کرونا عوارض دارد ؟

بعد از زدن واکسن کرونا انتظار چه چیزی را باید داشته باشیم ؟

چند نوع واکسن کرونا وجود دارد؟

چه کشورهایی در حال ساخت کرونا هستند؟

واکس کرونای ایرانی چگونه است ؟

آیا کسی که واکسن کرونا می زند می تواند ناقل باشد؟

 

 

توجه

جهت مشاهده و خرید بهترین محصولات تقویت سیستم ایمنی می توانید بر روی آن کلیک نمایید.

 

 

 

واکسن کرونا چگونه کار می کند ؟

 

قبل از اینکه بدانیم واکسن کرونا در بدن چه کار می کند باید بدانیم سیستم ایمنی بدن چگونه کار می کند.

 

 

 

سیستم ایمنی بدن در برابر ویروس کرونا چگونه عمل می کند ؟

 

وقتی میکروب ها مانند ویروس عامل COVID-19 به بدن ما حمله می کنند و تکثیر می شوند. این تهاجم ، که عفونت نامیده می شود ، همان چیزی است که باعث بیماری می شود.

 

 

 

سیستم ایمنی بدن ما از چندین ابزار برای مبارزه با عفونت استفاده می کند:

 

  1. خون حاوی سلولهای قرمز است که اکسیژن را به بافتها و اندامها منتقل می کند.
  2. سلولهای سفید یا ایمنی بدن که با عفونت مقابله می کنند.  انواع مختلف گلبول های سفید به روش های مختلف با عفونت مبارزه می کنند:

 

  • ماکروفاژها گلبول های سفید خون هستند که میکروب ها و سلول های مرده یا در حال مرگ را بلعیده و هضم می کنند. ماکروفاژها قسمتهایی از میکروب های مهاجم را به نام آنتی ژن پشت سر می گذارند. بدن آنتی ژن ها را خطرناک تشخیص داده و آنتی بادی ها را برای حمله به آنها تحریک می کند.

 

  • لنفوسیت های B گلبول های سفید دفاعی هستند. آنها آنتی بادی هایی تولید می کنند که به قطعات ویروسی که ماکروفاژها از خود به جای گذاشته اند حمله می کنند.

 

  • لنفوسیت های T نوع دیگری از گلبول های سفید دفاعی هستند. آنها به سلولهای بدن که قبلاً آلوده شده اند حمله می کنند.

 

 

 

اولین باری که فرد به ویروسی که باعث COVID-19 می شود آلوده می شود ، ساختن و استفاده از تمام ابزارهای مقابله با میکروب برای غلبه بر عفونت ممکن است چند روز یا چند هفته طول بکشد.  بعد از عفونت ، سیستم ایمنی بدن فرد به یاد می آورد که در مورد چگونگی محافظت از بدن در برابر آن بیماری چه چیزی یاد گرفته است.

 

بدن چند لنفوسیت T به نام سلول های حافظه را در خود نگه می دارد که اگر بدن مجدداً با ویروس مشابه روبرو شود ، به سرعت عمل می کند.با شناسایی آنتی ژن های آشنا ، لنفوسیت های B برای ایجاد حمله به آنتی بادی تولید می کنند. متخصصان هنوز می آموزند که این سلولهای حافظه چه مدت از شخص در برابر ویروس عامل COVID-19 محافظت می کنند.

 

 

 

حال به سوال اصلی می پردازیم واکسن کرونا چگونه کار می کند؟

 

 

در پاسخ به اینکه واکسن COVID-19 چگونه کار می کند می توان گفت واکسن های COVID-19 به بدن ما در ایجاد ایمنی در برابر ویروسی که باعث COVID-19 می شود کمک می کنند بدون اینکه مجبور به ابتلا به این بیماری باشیم.

 

انواع مختلف واکسن ها به روش های مختلف برای محافظت از بدن کار می کنند ، اما با انواع واکسن ها ، بدن با ذخیره "حافظه" لنفوسیت های T و همچنین لنفوسیت های B روبرو می شود که نحوه مبارزه با آن ویروس را در آینده به یاد می آورند.

.

 به طور معمول چند هفته طول می کشد تا بدن بعد از واکسیناسیون لنفوسیت های T و لنفوسیت های B تولید کند. بنابراین ممکن است فردی به ویروس عامل COVID-19 دقیقاً قبل یا دقیقاً پس از واکسیناسیون آلوده شود و سپس بیمار شود زیرا واکسن وقت کافی برای محافظت از آن را نداشته است.  

 

 

 

ویروس کرونا چگونه عمل می کند

 

 

گاهی اوقات پس از واکسیناسیون ، روند ایجاد ایمنی می تواند علائمی مانند تب ایجاد کند. این علائم طبیعی است و نشانه ای از بدن است که مصونیت ایجاد می کند.

 

 


 

 

 

آیا واکسن کرونا عوارض دارد ؟

 

 

واکنش های خاصی پس از واکسیناسیون طبیعی است: ممکن است قرمزی ، تورم یا درد در اطراف محل تزریق وجود داشته باشد. خستگی ، تب ، سردرد و بدن درد نیز در سه روز اول پس از واکسیناسیون غیرمعمول نیست.این واکنشهای طبیعی واکسن معمولاً خفیف بوده و پس از چند روز فروکش می کند.

 

 

این علائم نشان می دهند که واکسن در حال کار است ، زیرا سیستم ایمنی بدن را تحریک می کند و بدن آنتی بادی علیه عفونت تشکیل می دهد که فقط با واکسیناسیون "ساخت" می شود.بر این اساس، چنین واکنشهای واکسیناسیون معمولی نیز پس از دریافت واکسن های BioNTech-Pfizer ، Moderna ، AstraZeneca و Sputnik V روسیه ، که قبلاً استفاده شده اند ، گزارش شده است.

 

 

 

 

عوارض جانبی واکسن کرونا  که به ندرت جدی بودند :

 

 

علاوه بر واکنشهای واکسیناسیون معمول ، موارد منفی بعضاً عوارض جانبی شدید پس از واکسیناسیون نیز وجود داشت ، مانند شوک های آلرژیک ، که به طور مفصل گزارش شده است. اما این موارد منفرد است. به گفته آژانس داروهای اروپایی (EMA) ، سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) و سازمان بهداشت جهانی (WHO) ، واکسن های تأیید شده ایمن هستند ، در غیر این صورت واکسن ها را تأیید نمی کردند.

 

 

برخی از واکسن های جدید - به اصطلاح واکسن های mRNA - با واکسن های تاسیس شده متفاوت هستند: آنها حاوی ویروس های ضعیف شده یا از بین رفته نیستند. در عوض ، آنها فقط شامل نقشه ای از اجزای پاتوژن COVID-19 هستند.

 

 

بعضی دیگر واکسن های به اصطلاح ناقل هستند که از آدنو ویروس های بی خطر (مانند ویروس های سرماخوردگی که فقط بر روی شامپانزه ها تأثیر می گذارند) به عنوان ناقل استفاده می کنند تا پروتئین سطحی SARS-CoV-2 ، پروتئین سنبله را معرفی کرده و در نتیجه پاسخ ایمنی را تحریک کنند.

 

 

 

 


 

 


بعد از زدن واکسن کرونا انتظار چه چیزی را باید داشته باشیم ؟

 

 

پس از دریافت، واکسن COVID-19  به شما کمک می کند تا از ابتلا به  ویروس کرونا در امان باشید. ممکن است برخی از عوارض جانبی داشته باشید که نشانه های طبیعی آن است که بدن شما را در نهایت قویتر می نماید. این عوارض ممکن است بر توانایی شما در انجام فعالیت های روزمره تأثیر بگذارد ، اما باید در طی چند روز از بین بروند.  
    

 

 

 

عوارض جانبی واکسن کرونا شایع روی بازویی که تزریق انجام داده اید :

 

 

•    درد
•    تورم

 

 

 


عوارض جانبی واکسن کرونا شایع در سراسر بقیه بدن :

 

 

•    تب
•    لرز
•    خستگی
•    سردرد


نکات مفید اگر درد یا ناراحتی دارید ، در مورد مصرف داروی بدون نسخه ، مانند ایبوپروفن یا استامینوفن با پزشک خود صحبت کنید  .برای کاهش درد و ناراحتی از جایی که تزریق انجام داده اید،  پارچه تمیز، خنک و مرطوب را روی محل قرار دهید.

 

 


برای کاهش ناراحتی ناشی از تب:

 

 

•    به مقدار زیاد مایعات بنوشید.
•    سبک لباس بپوشید.

 

 


در بیشتر موارد ، ناراحتی ناشی از تب یا درد طبیعی است. در صورت مواجه با موارد زیر با پزشک یا ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود موضوع را در جریان بگذارید:

 

 

•    اگر قرمزی یا حساسیت به لمس بعد از 24 ساعت افزایش یابد
•    اگر عوارض جانبی شما را نگران کرده یا بعد از چند روز هنوز علائم از بین نرفته اند.

 

 


 

 

چند نوع واکسن کرونا وجود دارد؟

 

به طور کلی بر اساس ماهیت سه نوع واکسن وجود دارد. که در ادامه توضیح خواهیم داد. ولی از لحاظ تعداد واکسن های در حال ساخت طبق گفته سازمان بهداشت جهانی در دنیا صد و پنجاه واکسن کرونا در دست ساخت هستند که برای آزمایش انها 48 کارآزمایی در جریان می باشد.

 

 

در جدول زیر مهمترین واکسن‌های کرونا را که به تولید نزدیک هستند یا تولیدشان شروع شده می‌توانید ببینید. چه کشورهایی در حال ساخت کرونا هستند؟

 

 

انواع واکسن کرونا

 

 

 

انواع واکسن کرونا از لحاظ ماهیت :

 

 

انواع واکسن ها در حال حاضر ، سه نوع اصلی واکسن COVID-19 وجود دارد که آزمایشات بالینی در مقیاس بزرگ (فاز 3) در ایالات متحده انجام می شود یا به زودی انجام می شود. در زیر توضیحی در مورد چگونگی وادار کردن هر نوع واکسن به بدن ما برای شناسایی و محافظت از ما در برابر ویروسی که باعث COVID-19 می شود ، آورده شده است. هیچ یک از این واکسن ها نمی توانند COVID-19 را به شما بدهند.

 

 

1) واکسن های mRNA حاوی ماده ای از ویروس است که باعث ایجاد COVID-19 می شود و به سلولهای ما دستورالعمل نحوه ساخت پروتئین بی ضرری را می دهد که منحصر به ویروس است. سلول های ما پس از تهیه نسخه ای از پروتئین ، مواد ژنتیکی حاصل از واکسن را از بین می برند. بدن ما تشخیص می دهد که پروتئین نباید در آنجا باشد و لنفوسیت های T و لنفوسیت های B را می سازد که به یاد می آورد اگر در آینده آلوده شویم چگونه با ویروسی که باعث COVID-19 می شود مبارزه کنیم.

 

 

2) واکسن های زیر واحد پروتئین شامل قطعات (پروتئین) های بی خطر ویروس هستند که به جای کل میکروب ، باعث ایجاد COVID-19 می شوند. پس از واکسیناسیون ، سیستم ایمنی بدن ما تشخیص می دهد که پروتئین ها در بدن نیستند و شروع به تولید لنفوسیت های T و آنتی بادی می کنند. اگر هرگز در آینده آلوده شویم ، سلول های حافظه ویروس را تشخیص داده و با آن مبارزه می کنند

 

 

(3 واکسن های برداری شامل یک نسخه ضعیف شده از ویروس زنده هستند - ویروسی متفاوت از ویروسی که باعث COVID-19 می شود - که دارای ماده ژنتیکی از ویروس است که باعث ایجاد COVID-19 در آن می شود (این یک ناقل ویروسی نامیده می شود). هنگامی که ناقل ویروس در داخل سلول های ما قرار گرفت ، مواد ژنتیکی دستورالعمل هایی برای ساخت پروتئینی به ویروس عامل COVID-19 به سلول می دهد.

 

با استفاده از این دستورالعمل ها ، سلول های ما نسخه هایی از پروتئین را تهیه می کنند. این امر بدن ما را وادار به ساخت لنفوسیت های T و لنفوسیت های B می کند که اگر در آینده به این ویروس آلوده شویم چگونه می توان با آن ویروس مبارزه کرد.

 

 


 

 

واکس کرونای ایرانی چگونه است ؟

 

دکتر مینو محرز، محقق اصلی پروژه تولید واکسن ایرانی کرونا و عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا، می‌گوید : "واکسن کرونای ایرانی بر اساس متد ویروس کشته شده و ضعیف شده است که این نوع واکسن هم مصونیت خوبی می‌دهد. در دنیا واکسن‌هایی که با این روش تولید شدند، بالای ۷۰ درصد و شاید تا ۹۰ درصد هم مصونیت می‌دهند که برای جامعه کافی است."

 

دکتر محرز درباره شرایط داوطلبان گفت آنها بین ۱۸ تا ۵۰ سال دارند و سالم هستند و نباید سابقه ابتلا به کرونا داشته باشند و پادتن کرونا نباید در خونشان وجود داشته باشد. محقق اصلی پروژه تولید واکسن ایرانی کرونا همچنین گفت "اگر همه چیز با موفقیت پیش رود و تایید آن را هم از سازمان بهداشت جهانی دریافت کنیم" واکسن ایرانی کرونا "حداکثر تا آخر بهار" آماده می‌شود.دولت ایران تولید واکسن داخلی را یکی از اولویت‌های خود عنوان کرده است اما بسیاری در روزهای اخیر با انتقاد از سیاست دولت، خواهان خرید هرچه سریع‌تر واکسن‌های معتبر خارجی شدند.

 

 

واکسن کرونای ایرانی

 

 

 

 


 

 

آیا کسی که واکسن کرونا می زند می تواند ناقل باشد؟

 

 

 

داده‌های اخیر در مورد چندین آزمایش‌ واکسن کرونا، جهانیان را دلگرم کرد؛ چراکه مشخص شد چندین واکسن، اثرگذاری بالایی در برابر این ویروس جدید دارند.شرکت زیست‌ فناوری مدرنا در ایالات متحده، اعلام کرد که واکسن تولیدی آنها در حفاظت از مردم در برابر کووید-۱۹، به میزان ۹۴.۵ درصد موثر است. اما اکنون پزشک ارشد این شرکت هشدار داده است که انتشار این اخبار لزوماً به معنای آن نیست که کسانی که واکسن زده‌اند، ویروس را به واکسن‌نزدگان انتقال ندهند.

 

تال زاکس، پزشک ارشد مدرنا، در مصاحبه با اکسیوس گفت: «احتمالاً وقتی حامل ویروس کووید-۱۹ هستیم، مشخص نیست واکسن‌ها، مانع انتقال شوند و دیگران را مبتلا نکنیم.» و افزود مردم نباید «در مورد نتایج، دست به تعبیر و تفسیرهای اضافی بزنند.» دکتر زاکس گفت: باید دقت کنیم واکسن هم که زدیم، از تعبیر و تفسیرهای اضافی در مورد نتایج خودداری کنیم. تولید این واکسن را که شروع کردیم، آن قدر داده‌های عینی نداشتیم که ثابت کنیم انتقال بیماری را کاهش می‌دهد.

 

او در پاسخ به این پرسش «آیا واکسن انتقال بیماری را کاهش می‌دهد؟» افزود به نظر من قطعاً این طور است، چون علم و دانش این طور می‌گوید. اما چون این موضوع ثابت نشده است به نظر من نباید به صرف آن‌که واکسن زده‌ایم، رفتارمان را عوض کنیم.طبق این توضیحات تأمل‌برانگیز، می‌توان گفت واکسن کرونا یک گام دیگر مردم را به سوی شرایط کمابیش عادی زندگی پیش می‌برد. این گذار اما براساس چند و چون نتایج مربوط به انتقال بیماری، ممکن است طولانی‌تر شود.

 

اما اگر مشخص شود که واکسن فقط از عوارض جدی کووید-۱۹ جلوگیری می‌کند ولی از انتقال ویروس از فردی به فردی دیگر جلوگیری نمی‌کند، به معنای آن است که مدت بیش‌تری طول می‌کشد تا «بازگشت به وضعیت عادی زندگی» رخ دهد. بازگشت به وضعیت عادی، همچنین به واکسن زدن اکثریت قریب به اتفاق مردم جهان، بستگی خواهد داشت.

 

 

جهت پیشگیری از ابتلا به سرما خوردگی و ویروس های دیگر می توانید از پر فروش ترین محصولات ما مانند انواع اسپری کلداماریس استفاده نمایید.