مراحل درمان ناباروری چگونه است ؟

 

در این مقاله به رایج ترین مراحل درمان ناباروری در ایران می پردازیم. به طور معمول مراحل درمان ناباروری مردان و درمان ناباروری زنان یا درمان ناباروری زوجین در سه مرحله کلی انجام می گیرد. درمان نازایی زنان،درمان سریع نازایی،درمان ناباروری نی نی سایت،درمان ناباروری آقایان،درمان ناباروری مردان با داروهای گیاهی، درمان ناباروری مردان با طب سنتی،درمان ناباروری مردان با تغذیه،درمان ناباروری زنان تنبلی تخمدان،درمان ناباروری زنان با گیاهاین دارویی،درمان نازایی با اسفند از جمله جستجو های شما بودند.

  1. اینداکشن ( درمان دارویی )
  2. آی یو آی ( IUI )
  3. آی وی اف ( IVF )

 

 

به طور کلی قبل از شروع به درمان ناباروری، یکسری آزمایش های هورمونی از خانم و عکس سونوگرافی رنگی و یکسری مدارک پزشکی درخواست می شود. آقا هم به طور میانگین دو تا سه تا اسپرموگرام باید داخل مرکز داشته باشند و از نظر واریکوسل هم چک بشود، تا تمام موارد بررسی شود.

 

سپس پس از تشخیص دکتر زنان و اورولوژی مشخص می شود که آیا زوجین به درمان دارویی ( اینداکشن ) یا آی یو آی پاسخ می دهند یا خیر . اگر هر یک دو نفر پزشک زنان و یا اورولوژی تشخیص دهند که حتی یکی از زوجین به دو درمان دارویی و آی یو آی پاسخ نمی دهد، مستقیم روش آی وی اف برای آنها در نظر گرفته خواهد شد.

 

چنانچه بیمار شرایط نرمال داشته باشد. اول مرحله اینداکشن انجام می گیرد. چنانچه مرحله اول پاسخ نداد مرحله آی یو آی را انجام می دهند و چنانچه این مرحله هم پاسخ نداد سراغ مرحله آی وی اف می روند.

 

 

اینداکشن :

 

این مرحله به نوعی درمان دارویی می باشد. برای اینداکشن معمولا با داروی لتروزول و یا هر دارویی که صلاحدید پزشک باشد شروع می کنند. نهایتا خانم در روز 10 یا 11 سیکل قاعدگیش سونوگرافی انجام می دهد.طبق سایز فولیکول های خانم، در صورتی که سایز فولیکول های خانم زیر 18 باشد یک یا دو داروی دیگر طبق نظر پزشک مانند سی نال اف یا انواع اچ ام جی تجویز می شود.

 

 

روش اینداکشن در ناباروری

 

 

بعد از چند روز اگر مشاهده شود که سایز فولیکول به 18 رسید ، به بیمار گفته می شود که برای نزدیکی اقدام کنند. چنانچه بیمار باردار شد که بهتر ، اگر باردار نشد وارد مرحله درمان آی یو آی می شود.

 

 

نکته :

 

در هر دو مرحله آی یو آی و آی وی اف حداقل یک ماه قبل از شروع درمان ناباروری هر دو نفر از زوجین می بایست مکمل های ناباروری که موجب تقویت و بهبود شرایط باروری می شوند، استفاده نمایند.  معمولا مکمل های ناباروری که برای آقایان پیشنهاد می شود آندروفرتی، فرتیل اید آقایان، پروفرتیل و ... می باشد. مکمل های ناباروری که برای خانم ها پیشنهاد می شود معمولا فرتی بیوتیک، اووبوست، فرتیل اید زنان و اینوفولیک و .... می باشد. جهت مشاهده و خرید می توانید بر روی آن کلیک نمایید.   

 

 


 

 

آی یو آی ( IUI ) :

 

حداقل یک ماه قبل از شروع درمان آی یو آی می بایست از مکمل های کمک درمان ناباروری استفاده نمایند. بعد از دوره تعیین شده توسط پزشک که یک ماه یا دوماه یا شایدم سه ماه مصرف مکمل های ناباروری مشخص شده می باشد، خانم در دوران قاعدگیش مراجعه میکنه ، طی یک دوره 5 روزه لتروزول یا کلومیفن ( تحت تشخیص و تجویز پزشک ) استفاده می کند.

 

سپس بعد از زمان اعلام شده خانم دویاره مراجعه می کند و تحت سونوگرافی قرار می گیرد. چنانچه سایز فولیکول هاش زیر 18 باشد طبق نظر دکتر همان داروهای ناباروری مانند اچ ام جی، سی نال اف، گونال اف و ... بنا به صلاحدید دکتر تجویز می شود.

 

سونوگرافی های مکرر انجام می گیرد تا زمانی که سایز فولیکول به 18 برسد. چنانچه سایز فولیکول به 18 برسد معمولا هاش سه جه تزریق می شود و دو روز بعد آی یو آی انجام می گیرد. برای آی یو آی آقا همان روز آزمایش اسپرموگرام می دهد. اسپرموگرام در آزمایشگاه شسته می شود.

 

اسپرم هایی که از نظر شکل و تحرک سالم باشند. اسپرم ها سر داشته باشند دم داشته باشند و به طور کلی اسپرم های خوب را جداسازی و انتخاب می کنند. سپس داخل رحم خانم تزریق می شوند.البته رحمی که از قبل آماده شده باشد. یعنی هم ضخامت آندومتر رحم مناسبه هم سایز فولیکول بالای 18 باشد. معمولا سی تا چهل درصد شانس بارداری خواهند داشت.

 

 

آی یو آی

 

 

نکته :

 

یکسری افراد هستند که دکتر از همان ابتدای کار تشخیص می دهد که این افراد به درمان اینداکشن یا آی یو آی پاسخ نمی دهند و می بایست مستقیم به مرحله آی وی اف رجوع نمایند. این موارد دلایل متعددی می تواند داشته باشد از جمله بالا بودن سن خانم و پایین بودن ذخیره تخمدان خانم که به عنوان مثال نیم یا زیر نیم باشد. امکان دارد مشکل از آقا باشد و میزان اسپرم هایش بسیار کم باشد یا به عبارتی دیگر اسپرم نورمالفولوژیش بسیار کم باشد.

 

بعضی موارد هم هست که بین خانم و آقا سنجیده می شود. اگر یکی از دو پزشک زنان یا اورولوژی تشخیص بدهند که هر کدام یک از زوجین می بایست آی وی اف انجام بدن، روند درمان بر روی ای وی اف می رود. در این حالت دیگر اینداکشن و آی یو آی انجام نمی گیرد.

 

 

 


 

 

 

آی وی اف ( IVF ) :

 

در روند درمان ناباروری به صورت آی وی اف حداقل یک ماه قبل از شروع می بایست از مکمل ناباروری مردان و مکمل ناباروری زنان استفاده نمایند و حتی در در دوران درمان هم به مصرف آنها ادامه دهند. خانم در دوران قاعدگیش بین روز اول تا سوم مراجعه می کند. در فاز فولیکولال معمولا اف اس اچ برای آنها تجویز می گردد. البته تمام این موارد با صلاحدید پزشک صورت می گیرد که اف اس اچ کارما ، گونال تروپین یا النوا تجویز نماید.

 

 

پس از 5 یا 6 روز دیگر خانم سونوگرافی انجام می دهد. سایز فولیکول ها معمولا بعد از پنج یا شش روز به 11 تا 13 می رسد. این امر به این علت است که یا داروها بر روی بدن جواب نداده است یا کم جواب داده است که به اندازه کافی موجب رشد فولیکول نشده است. پزشک چنانچه ببیند طیق آزمایش سونوگرافی سایز فولیکول ها بیش از اندازه رشد کرده باشه، میزان دوز داروها را کمتر می کند. چنانچه ببیند کم جواب داده است و سایز فولیکول هنوز کم است دوز داروها را بالا میبرد.

 

 

در این حین که مریض مدام در حال فالو آف شدن است و داروهایش کم و زیاد می شود. چنانچه سایز فولیکول به بالای 15 برسد، حتما روند آنتاگونیست برای بیمار شروع می گردد. بنا به صلاحدید پزشک در این روند داروهایی مانند ستروتاید، الگالوترن، گونالرلیکس به همراهش اف اس اچ ، ال اچ، اچ ام جی و مورادی از این قبیل تجویز می گردد.

 

 

در صورتی که مریض بعد از انجام سونوگرافی سایز فولیکولش به 18 رسیده باشد، بنا به تشخیص پزشک هاش سه جه تزریق می گردد. 36 ساعت بعد از تزریق هاش سه جه بیمار تحت بیهوشی قرار می گیرد و فولیکول هایش کشیده بیرون کشیده می شود. سپس در آزمایشگاه جنین شناسی آقا همان روز آزمایش اسپرم می دهد. سپس اسپرم ها با روش میکرو اینجکشن لقاح پیدا می کنند.

 

 

 

آی وی اف

 

 

 

جنینی که در آزمایشگاه تشکیل می شود و کیفیت دارد و قابل انتقال هست به رحم آماده زن انتقال پیدا می کند. مواردی هست که خانم  برای آی وی اف تخمک کشی می شود. جنین هم تشکیل می شود ولی رحم زن آماده برای انتقال جنین نیست. حالا امکان دارد رحم پولیپ داشته باشد یا ضخامتش به اندازه لازم نرسیده باشد. ضخامت آندومتر می بایست بالای 8 باشد. اگر زیر 8 باشد انتقال انجام نمی گیرد. جنین فریز می شود و خانم تحت درمان قرار میگیرد تا رحم آمادگی لازم را پیدا کند.