ناباروری چیست؟

 

ناباروری به عدم بارداری زوجین پس از یکسال رابطه منظم بدون پیشگیری یا عدم توانایی یک زن در حاملگی تا تولد می گویند. از هر 10 زوج یک زوج دچار ناباروری می شوند. به طور کلی این آمار بین 10 تا 15 درصد جمعیت را شامل می شود.

 

 

چگونه باروری طبیعی کامل می شود؟

 

باروری طبیعی به تولید تعداد کافی اسپرم متحرک سالم توسط نر ، انتقال آن سلولها به واژن ، عبور موفقیت آمیز اسپرم از رحم و لوله های رحمی و نفوذ تخمک طبیعی (تخمک) بستگی دارد. حاملگی موفق همچنین مستلزم آن است که تخمک با یکی از اسپرم ها بارور شده و متعاقباً در پوشش رحم زن کاشته شود.

 

 مشکل در هر یک از این مراحل می تواند منجر به ناباروری یک زن و شوهر شود. عواملی که می توانند تأثیرات سو  بر توانایی تولید مثل در مردان و زنان داشته باشند، مصرف قبلی و فعلی الکل و مصرف مواد مخدر ، سابقه بیماری های مقاربتی (STD) و تعدادی از مشکلات پزشکی عمومی می باشد.

 

 

 

تاثیر سیگار بر ناباوری مرد و زن

 

 تأثیر سیگار بر تولید مثل قابل توجه است. معروف است که دود سیگار حاوی صدها ماده سمی است ، که تأثیرات منفی آن بر سلامتی به خوبی اثبات شده است. با تداخل در تولید اسپرم ، سیگار کشیدن می تواند بر باروری مردان تأثیر منفی بگذارد. در زنان ، سیگار کشیدن می تواند در مراحل مختلف تولید مثل از باروری تخمک گرفته تا رشد و نمو جنین تأثیر منفی بگذارد.

 

 

 

باروری بانوان

 

 

 

علل ناباروری در زنان چیست و بهترین مکمل های باروری زنان کدام اند؟

 

ناباروری در زنان ممکن است به علتهای زیر باشد:

 

  1. چسبندگی رحم
  2. اختلال در تخمک گذاری
  3. آندومتریوز
  4. سن بالا
  5. سقط مکرر
  6. شکل مادرزادی آناتومیک رحم

 

 

 

چسبندگی رحم :

 

چسبندگی رحم یا سندرم آشرمن به چسبندگی داخل رحمی یا دهانه رحم می گویند. در بسیاری از موارد دیواره های جلویی و پشتی رحم به یکدیگر می چسبند. در بعضی از موارد چسبندگی فقط در قسمت کوچکی از رحم ظاهر می گردد.

 

میزان چسبندگی می تواند خفیف، متوسط یا شدید است. چسبندگی می تواند نازک یا ضخیم باشد، لکه دار در محل یا درهم و برهم باشد.

 

 

 

چسبندگی داخل رحمی چه عوارضی دارد؟

 

 

اگر چنین چسبندگی‌ای در رحم اتفاق بیفتد زنان ممکن است نازایی پیدا کنند، چرا که بافت داخل رحم محل لانه ‌گزینی جنین است و با آسیب دیدن آن خطر نازایی به وجود می‌آید. چسبندگی داخل رحمی ممکن است موجب سقط‌ های مکرر یا دردهای زیر شکم یا قطع قاعدگی شود.  

 

 


 

 

اختلال در تخمک گذاری :

 

 

اختلال در تخمک گذاری تقریبا 25 درصد از مشکلات ناباروری در زنان را شامل می شود. عدم تخمک گذاری و اولیگوولاسیون (چرخه های تخمک گذاری نامنظم) از جمله اختلالات شایع هستند. چندین آزمایش وجود دارد که میتوان تعیین کرد که آیا تخمک گذاری به طور منظم اتفاق می افتد یا خیر .

 

 

از چه روش هایی می توانیم متوجه شویم که تخمک گذاری به طور منظم اتفاق می افتد؟

 

  • به عنوان مثال در یکی از این آزمایش ها می توان اندازه گیری های روزانه دمای پایه بدن را ترسیم و برای ردیابی تولید پروژسترون توسط جسم زرد استفاده کرد. پروژسترون در اواسط چرخه دمای بدن زن را تقریباً 5 درجه سانتی گراد (1 درجه فارنهایت) افزایش می دهد ، که نشان می دهد تخمک گذاری رخ داده است.

 

  • روش دیگری که می تواند وضعیت تخمک گذاری را تأیید کند ، آزمایش ادرار برای افزایش تخمک گذاری  LH (هورمون لوتئین ساز) است ، هورمونی که رشد تخمک ها را در تخمدان ها کنترل می کند.

 

  • کیت های تست LH حساس ، که یک زن می تواند در خانه استفاده کند ، افزایش این هورمون را تشخیص می دهد.

 

  • بررسی تخمدان ها توسط سونوگرافی لگن نیز می تواند تعیین کند که تخمک گذاری وجود دارد یا خیر.

 

  • علاوه بر این ، سطح پروژسترون در خون قابل اندازه گیری است. افزایش سطح هورمون نشان دهنده تخمک گذاری است.

 

 

 


 

 

آندومتریوز

 

آندومتریوز وضعیتی است که در آن پوشش رحم که به طور معمول در دوران قاعدگی ریخته می شود ، در خارج از حفره رحم رشد می کند. تخمین زده می شود که از هر 10 زن در سن باروری 1 نفر را تحت تأثیر قرار دهد.

 

آندومترپوز

 

 علائم رایج آندومتریوز چیست ؟

 

درد قبل ، حین و بعد از قاعدگی ، درد در هنگام مقاربت جنسی و لکه بینی (خونریزی بین پریود) است ، اگرچه برخی از زنان هیچ علامتی ندارند. این بیماری توسط لاپاراسکوپی ، یک روش سرپایی تحت بیهوشی عمومی ، تشخیص و ارزیابی می شود.

 

 

آندومتریوز چگونه تشخیص داده می شود و جراحی مربوط به آن چگونه انجام می گیرد؟

 

 

در بیشتر موارد ، یک برش 5 تا 10 میلیمتری (0.2 تا 0.4 اینچ) درست در زیر ناف ایجاد می شود ، پس از آن حفره شکم با گاز دی اکسید کربن گسترش می یابد.

 

 

 سپس پزشک یک لوله باریک با نور را وارد می کند که امکان تجسم کل آناتومی باروری را فراهم می کند. بسته به ماهیت و میزان رشد آندومتر ، ممکن است همزمان با استفاده از ابزارهایی که از طریق برش های کوچک اضافی در شکم ، به داخل حفره شکم هدایت می شوند ، اقدامات جراحی لاپاراسکوپی انجام شود.

 

 

هدف از جراحی درمانی برداشتن یا از بین بردن کلیه رشدهای آندومتر بدون آسیب رساندن به بافتهای مجاور است. استفاده از داروهای مختلف جایگزینی برای جراحی است. عوامل مورد استفاده در درمان آندومتریوز شامل آگونیست های GnRH (هورمون آزاد کننده گنادوتروپین) هستند که بر روی غده هیپوفیز عمل می کنند.

 

 

 


 

 

سن بالا :

 

قدرت باروری خانم ها زمانی شروع می شود که خانمی در اواسط سی سالگی یعنی 10 سال قبل از شروع یائسگی می باشد. با افزایش سن عملکرد تخمدان و ذخیره تخمدان به طور کلی کاهش می یابد. نشانگر مهم این فرآیند هورمونی به نام FSH ( هورمون محرک فولیکول ) است که رشد تخمک ها در تخمدان کنترل می کند.

 

نکته :

 

با افزایش سن در زنان خطر ابتلا به ناهنجاری های کروموزومی در جنین افزایش می یابد. به ویژه سندرم داون از عوارض بارداری در سن بالا می باشد. افزایش شیوع سقط در زنان مسن نیز بسیار دیده می شود. این به این معنی است که حتی اگر لقاح طبیعی انجام شود ، جنین حاصله احتمال کاشت طبیعی را کاهش می دهد.

 

 


 

 

سقط مکرر :

 

سقط جنین چه عوارضی در پی دارد؟

 

سقط جنین چه در زمانی که به صورت غیر ارادی و چه با انتخاب خود زوجین انجام شود، عوارضی را به دنبال دارد که برخی از این عوارض عبارتند از:

 

  • تنبل شدن رحم
  • احتمال عدم بارداری مجدد
  • سقط مکرر
  • احتمال عفونت در رحم بخصوص در مواقعی که کورتاژهای غیر بهداشتی انجام می شود.

 

 

عوارض سقط

 

 

سقط مکرر از جمله عللی است که در بسیاری از موارد موجب ناباروری شده است.

 

 


 

 

شکل مادرزادی آناتومیک رحم :

 

تغییر شکل مادرزادی آناتومیک رحم ممکن است با ایجاد سقط مکرر در ناباروری نقش داشته باشد.  علت دیگر ناباروری ، دیسژنز غدد جنسی است ، شرایطی که در آن تخمدان تشکیل می شود اما هیچ تخمکی ندارد.

 

 


 

 

روش های درمان ناباروری:

 

1)  یکی از گزینه های درمان ناباروری لقاح آزمایشگاهی آی وی اف (IVF) است. در لقاح آی وی اف ، تخمک ها از بدن زن برداشته می شود. سپس در آزمایشگاه توسط اسپرم لقاح داده می شود و برای حاملگی طبیعی به رحم بازگردانده می شود.اولین بارور سازی آزمایشگاهی در انگلستان در سال 1978 انجام شد.

 

2)  روش دیگری به نام انتقال داخل رحمی گامت یا GIFT ، تغییر روش IVF است. پس از تحریک تخمدان ها و جمع آوری تخمک های بالغ ، سلول های دوم با اسپرم مخلوط می شوند و تحت هدایت لاپاراسکوپی در لوله فالوپ بدون مانع قرار می گیرند.  لقاح پس از آن به طور طبیعی - در داخل بدن (in vivo) - بیش از آزمایشگاه اتفاق می افتد. این روش معمولاً هنگامی استفاده می شود که زن حداقل یک لوله رحمی طبیعی داشته باشد. با این حال ، برخلاف IVF استاندارد ، این روش به بیهوشی نیاز دارد.

 

3)  انتقال داخل رحمی Zygote یا ZIFT ، یکی دیگر از تغییرات IVF است . این روش درمان ناباروری که عموماً برای زنانی که آسیب دهانه رحم دارند اما حداقل یک لوله فالوپ بدون انسداد دارند ، اختصاص دارد. همانند IVF ، تخمک ها در آزمایشگاه برداشته و بارور می شوند. تخمک بارور قبل از تقسیم (به عنوان مثال ، در مرحله زایگوت ، یا هسته هسته ای) به لوله فالوپ مسدود شده منتقل می شود.

 

 


 

 

بهترین مکمل های باروری زنان کدام اند؟

 

از بهترین مکمل های ناباروری زنان می توان به فرتی بیوتیک، اینوفولیک، فرتیل اید زنانه، فرتیلکر و اووبوست اشاره کرد. جهت مشاهده و خرید بهترین مکمل های ناباروری زنان می توانید بر روی آن کلیک نمایید.

 

 

فرتی بیوتیک :

 

این مکمل ناباروری زنان به طور اختصاصی موجب بهبود عملکرد تخمدان و کیفیت می شود. این مکمل اولین مکمل غذایی پروبیوتیک باروری می باشد. از مزایای دیگر این مکمل می توان به پیشگیری از پیشرفت بیماری های عفونی در سیستم های ادراری تناسلی و کاهش احتمال بروز عوارض بارداری نیز اشاره کرد. این مکمل هیچ گونه عوارض جانبی ندارد.

 

 

فرتی بیوتیک

 

 

اینوفولیک :

 

اینوفولیک یک مکمل غذایی حاوی میو اینوزیتول و اسید فولیک که موجب تقویت های تخمدان می شود. این مکمل برای سندرم تخمدان پلی کیستیک نیز بسیار مناسب می باشد. ارتقا کیفیت جنین و تخمک، کنترل متابولیسم چربی و شکر و تنظیم فعالیت های سلول عصبی نیز از دیگر مزیت های این مکمل می باشد.

 

 

اینوفولیک

 

 

فرتیل اید زنانه :

 

فرتیل اید بانوان دارای بالاترین میزان فروش در بین مکمل های باروری زنان در طی 10 سال گذشته می باشد. این مکمل موجب افزایش اثر بخش باروری زنان، تنظیم قاعدگی ، افزایش میل جنسی، ایجاد تعادل هورمونی و تخمک گذاری طبیعی می شود. فرتیل اید دارای صد درصد ترکیبات مولتی ویتامین و املاح لازم و آنتی اکسیدان های مورد نیاز برای قبل از بارداری را به همراه دارد.

 

فرتیل اید زنان

 

 

 

 


 

 

علل ناباروری در مردان چیست و بهترین مکمل های باروری مردان کدام اند؟

 

علل ناباروری در آقایان را میتوان از جنبه های مختلف بررسی کرد :

 

قبل از اینکه به علل ناباروری در مردان بپردازیم. می خواهیم بدانیم اصلی ترین مواردی که منجر به باروری آقایان می شود چیست؟

 

باروری مردان فرایند پیچیده ای است. برای باردار شدن شریک زندگی خود باید موارد زیر اتفاق بیفتد:

 

 

   1)  مرد می بایست اسپرم سالم تولید کنید :

 

در ابتدا این شامل رشد و تشکیل اندام های تولید مثل مردان در دوران بلوغ است. حداقل یکی از بیضه های شما باید به درستی کار کند و بدن شما باید تستوسترون و سایر هورمون ها را برای تحریک و حفظ تولید اسپرم تولید کند.

 

 

 2)  اسپرم باید به مایع منی منتقل شود:

 

هنگامی که اسپرم در بیضه تولید شد ، لوله های ظریف آنها را حمل می کنند تا زمانی که با مایع منی مخلوط شوند و از آلت تناسلی خارج شوند.

 

 

  3)  باید اسپرم به اندازه کافی وجود داشته باشد:

 

اگر تعداد اسپرم در منی (تعداد اسپرم) کم باشد ، احتمال اینکه یکی از اسپرم ها تخمک همسرتان را بارور کند کاهش می یابد. تعداد کم اسپرم کمتر از 15 میلیون اسپرم در هر میلی لیتر منی یا کمتر از 39 میلیون در هر انزال است.

  

 

4) اسپرم باید عملکردی داشته و توانایی حرکت داشته باشد:

 

اگر حرکت (تحرک) یا عملکرد اسپرم غیرطبیعی باشد ، ممکن است اسپرم نتواند به تخمک همسرتان برسد یا نفوذ کند.

 

 

تصویر باروری مردان


 


 

 

علت ناباروری مردان از لحاظ پزشکی:

 

مشکلات مربوط به باروری مردان می تواند به دلیل تعدادی از مسائل بهداشتی و پزشکی ایجاد شود:

 

 

    واریکوسل :

 

واریکوسل تورم رگهایی است که بیضه را تخلیه می کند. این شایعترین علت برگشت پذیر ناباروری مردان است. اگرچه دلیل دقیق واریکوسل برای ناباروری ناشناخته است ، اما ممکن است مربوط به جریان خون غیر طبیعی باشد. واریکوسل منجر به کاهش مقدار و کیفیت اسپرم می شود.

 

 

    عفونت :

 

برخی از عفونت ها می توانند در تولید اسپرم یا سلامت اسپرم اختلال ایجاد کنند یا باعث ایجاد زخم هایی می شوند که مانع عبور اسپرم می شوند. این موارد شامل التهاب اپیدیدیم (اپیدیدیمیت) یا بیضه (ارکیت) و برخی از عفونت های منتقله از راه جنسی ، از جمله سوزاک یا اچ آی وی است. اگرچه برخی از عفونت ها می توانند منجر به آسیب دائمی بیضه شوند ، اما اغلب اوقات هنوز می توان اسپرم را بازیابی کرد.

 

 

    مسائل انزال:

 

انزال رتروگراد هنگامی اتفاق می افتد که مایع منی در طی ارگاسم به جای بیرون آمدن از نوک آلت تناسلی به مثانه وارد شود. شرایط مختلف می تواند باعث انزال رتروگراد شود ، از جمله دیابت ، آسیب های ستون فقرات ، داروها و جراحی مثانه ، پروستات یا مجرای ادرار.

 

 

    آنتی بادی هایی که به اسپرم حمله می کنند:

 

آنتی بادی های ضد اسپرم سلول های سیستم ایمنی بدن هستند که به اشتباه اسپرم ها را به عنوان مهاجمین مضر شناسایی می کنند و سعی در از بین بردن آنها دارند.

 

 

 

بیضه نزول نکرده:

 

در بعضی از مردان ، در طی رشد جنین ، یک یا هر دو بیضه از شکم به داخل کیسه ای که به طور معمول حاوی بیضه ها (بیضه) است ، ناتوان می شوند. کاهش باروری در مردانی که به این بیماری مبتلا شده اند بیشتر است.

 

 

 

عدم تعادل هورمون ها:

 

ناباروری می تواند در نتیجه اختلالات خود بیضه یا ناهنجاری که بر اثر سایر سیستم های هورمونی از جمله هیپوتالاموس ، هیپوفیز ، تیروئید و غدد فوق کلیوی باشد. تستوسترون کم (هیپوگنادیسم مردانه) و سایر مشکلات هورمونی تعدادی از دلایل احتمالی زمینه ای را دارند.

 

 

 

نقص لوله هایی که اسپرم را حمل می کنند:

 

بسیاری از لوله های مختلف اسپرم را حمل می کنند. آنها می توانند به دلایل مختلف مسدود شوند ، از جمله آسیب ناخواسته ناشی از جراحی ، عفونت های قبلی ، ضربه یا رشد غیرطبیعی ، مانند فیبروز کیستیک یا شرایط ارثی مشابه. انسداد می تواند در هر سطح ، از جمله در بیضه ، در لوله هایی که بیضه را تخلیه می کنند ، در اپیدیدیم ، در مجاری دفع ، در مجاری انزال یا مجرای ادرار رخ دهد.

 

 

نقص کروموزوم:

 

اختلالات ارثی مانند سندرم کلاینفلتر - که در آن یک مرد با دو کروموزوم X و یک کروموزوم Y متولد می شود (به جای یک X و یک Y) - باعث رشد غیر طبیعی اندام های تولید مثل مردان می شود. سایر سندرم های ژنتیکی مرتبط با ناباروری شامل فیبروز کیستیک و سندرم کالمن هستند.

 

 

 

داروهای خاص :

 

داروهای خاص درمان جایگزین تستوسترون ، استفاده طولانی مدت از استروئیدهای آنابولیک ، داروهای سرطانی (شیمی درمانی) ، برخی داروهای زخم ، برخی داروهای آرتروز و برخی داروهای خاص دیگر می توانند تولید اسپرم را مختل کرده و قدرت باروری مردان را کاهش دهند.

 

 


جراحی های قبلی:

 

برخی از اعمال جراحی ممکن است از داشتن اسپرم در انزال جلوگیری کند ، از جمله وازکتومی ، جراحی بیضه یا بیضه ، جراحی پروستات و جراحی های بزرگ شکم که برای سرطان های بیضه و مقعد انجام می شود.

 

 

 


 

 

علل ناباروری مردان از لحاظ علل محیطی :

 

  • قرار گرفتن بیش از حد در معرض برخی از عناصر محیطی مانند گرما ، سموم و مواد شیمیایی می تواند تولید اسپرم یا عملکرد اسپرم را کاهش دهد. علل خاص عبارتند از:
  •     مواد شیمیایی صنعتی : قرار گرفتن در معرض طولانی مدت در معرض برخی مواد شیمیایی ، سموم دفع آفات ، علف کش ها ، حلال های آلی و مواد نقاشی ممکن است باعث کم شدن تعداد اسپرم شود.
  •    قرار گرفتن در معرض فلزات سنگین قرار گرفتن در معرض سرب یا سایر فلزات سنگین نیز ممکن است باعث ناباروری شود.
  •     اشعه های مضر مانند اشعه ایکس:  قرار گرفتن در معرض اشعه می تواند تولید اسپرم را کاهش دهد ، گرچه غالباً در نهایت به حالت طبیعی برمی گردد. با دوزهای بالای اشعه ، تولید اسپرم می تواند برای همیشه کاهش یابد.
  •     بیش از حد گرم شدن بیضه ها: افزایش درجه حرارت ممکن است تولید و عملکرد اسپرم را مختل کند. اگرچه مطالعات محدود هستند و نتیجه ای ندارند ، اما استفاده مکرر از سونا یا وان آب گرم می تواند به طور موقت باعث کاهش تعداد اسپرم شود.
  • تابش : اگرچه در ادبیات علمی بحث مهمی در مورد تأثیر تابش تلفن همراه بر ناباروری مردان وجود دارد، اما توصیه می شود مردان تلفن های همراه را نزدیک به کیسه بیضه و بیضه نگه ندارند. برای کاهش خطر یک علت قابل پیشگیری کمتر از قرار گرفتن در معرض اشعه ، درمان سرطان مانند شیمی درمانی است. در این حالت ، پروتکل حفظ باروری شامل یخ زدگی اسپرم و سایر روش های پیشرفته مانند بیوپسی بیضه یا استخراج و انجماد سلول های بنیادی اسپرماتوگونی است.

 
 


 

 

علل ناباروری مردان از لحاظ سبک زندگی و سلامتی :

 

 

     استفاده مواد مخدر:

 

استروئیدهای آنابولیک گرفته شده برای تحریک قدرت و رشد عضلات می تواند باعث کوچک شدن بیضه ها و کاهش تولید اسپرم شود. استفاده از کوکائین یا ماری جوانا ممکن است به طور موقت تعداد و کیفیت اسپرم شما را نیز کاهش دهد.
    

 

مصرف الکل زیاد :

 

مصرف الکل نوشیدن الکل می تواند سطح تستوسترون را کاهش دهد ، باعث اختلال در نعوظ و کاهش تولید اسپرم شود. بیماری کبدی ناشی از نوشیدن بیش از حد ممکن است منجر به مشکلات باروری شود.

 


  استعمال دخانیات:

 

ممکن است تعداد اسپرم در مردان سیگاری کمتر از افراد غیر سیگاری باشد. دود سیگار ممکن است بر قدرت باروری مردان نیز تأثیر بگذارد.مواد استنشاق شده و اعتیاد آور به دلیل گیرنده های نیکوتین و کانابینوئید در بافت بیضه تأثیر منفی و قابل توجهی بر روی اسپرم دارند. نیکوتین باعث عدم تعادل در بدن می شود که استرس اکسیداتیو نامیده می شود. این بر کیفیت اسپرم و پتانسیل لقاح تأثیر می گذارد.

 


   وزن زیاد :

 

چاقی می تواند باروری را از چند طریق مختل کند ، از جمله تأثیر مستقیم بر اسپرم و همچنین ایجاد تغییرات هورمونی که باروری مردان را کاهش می دهد. رسوبات چربی می تواند بیش از حد تأثیر بگذارد و بر متابولیسم آندروژن ها (هورمون هایی که در صفات مردانه و فعالیت تولید مثل نقش دارند) به ویژه تستوسترون تأثیر بگذارد. این باعث تغییرات قابل توجهی در رشد اسپرم و DNA اسپرم در هسته می شود.

 

 

تغذیه:

 

غذای غنی از آنتی اکسیدان می تواند به حفظ قدرت باروری مردان کمک کند. نمونه هایی از غذاها با خاصیت آنتی اکسیدانی عبارتند از: پنیر (ویتامین A) ، پرتقال (ویتامین C) ، تخمه آفتابگردان (ویتامین E) ، ماهی (امگا 3) ، کلم بروکلی (اسید فولیک) ؛ لوبیا و کنگر فرنگی نیز دارای خواص آنتی اکسیدانی هستند.

 

 

نشستن طولانی و پوشیدن لباس تنگ :

 

نشستن طولانی مدت ، پوشیدن لباس تنگ یا کار طولانی مدت با کامپیوتر لپ تاپ همچنین ممکن است باعث افزایش درجه حرارت کیسه بیضه شما شود و تولید اسپرم را کمی کاهش دهد. اما ، این تحقیق قطعی نیست.

 

 

از بهترین مکمل های ناباروری آقایان می توان به آندروفرتی، فرتیلمن، اسپریژن، فرتیل اید آقایان، اسپیمن دی اس هیمالیا اشاره کرد. جهت مشاهده و خرید بهترین مکمل ناباروری مردان می توانید بر روی آن کلیک نمایید.

 

 

آندروفرتی:

 

ساشه آندروفرتی کیو فارما تعداد و کیفیت اسپرم را بهبود می بخشد و احتمال بارور شدن را افزایش می دهد. آندروفرتی بر بهبود حرکت اسپرم نیز تأثیر می گذارد.

 

 

آندروفرتی

 

 

فرتیلمن :

 

 این مکمل با اسپرماتوژنز طبیعی موجب رشد طبیعی اسپرم و بهبود سطح طبیعی تستوسترون در خون می شود. فرتیلمن به محض برنامه ریزی برای بارداری مصرف شود.

 

 

فرتیلمن

 

 

اسپریژن :

 

این مکمل با محافظت سلول ها از استرس اکسیداتیو و تنظیم فعالیت هورمونی به کیفیت و بهبود باروری آقایان کمک می نماید. منبع مقاله