منوپیور یا اچ ام جی منتشر شده در گنادوتروپین ها

نام ژنریک: منوتروپین

نام لاتین :

 Menotropins Human Menopausal Gonadotropin HMG

نام تجاری : ®Pergonal ®Humegon ®Menopur

 

گروه دارویی- درمانی:

گنادوتروپین1 انسانی

محرک غدد جنسی

درمان ناباروری

درمان هیپوگنادیسم2

 

اشکال دارویی: آمپول: 75 واحدFSH هورمون محرک فولیکول + 75 واحدLH هورمون محرک جسم زرد

 

مقاله آمپول منوتروپین را مطالعه کنید. 

 

مکمل های درمان ناباروری زنان را مشاهده کنید. 

 

menopur


 

منوپیور چیست؟

برای زنانی که تحت درمان ناباروری قرار می‌گیرند، پزشک شما ممکن است یک داروی تزریقی منوپیور را برای شما تجویز کند که حاوی هورمون محرک فولیکول fsh و هورمون لوتئینیزه کننده lh است تا به تحریک تخمدان‌های سالم کمک کند که می‌توانند تخمک‌های متعددی را در طول تخمک‌گذاری ایجاد و بالغ کنند. منوپور معمولاً همراه با چرخه فن آوری کمک باروری تجویز می شود و طبق دستور پزشک باید هر روز (به مدت حداقل پنج روز) مصرف شود.

 

منوپور، چه کار می کند؟

Menopur فولیکول های تخمدان شما را تحریک می کند، با هدف رشد تخمک در هر کدام از تخمدان ها. این مسئله باعث افزایش احتمال باروری و درمان ناباروری در زنان می شود. منوپیور برای درمان ناباروری (شرایط مربوط به باروری) در زنان استفاده می شود. این دارو به دسته ای از داروها به نام گنادوتروپین ها تعلق دارد. MENOPUR حاوی ماده فعال گنادوتروپین یائسگی انسانی (hMG) با تصفیه بسیار بالا است که از ادرار زنان یائسه به دست می آید.

 

 

 موارد مصرف، روش و دوزاژ:

یکی از اصلی ترین داروهای مورد استفاده در سیکل های ناباروری ivf و iui است.

القا تخمک گذاری و بارداری در زنان بالغین: روزانه یک آمپول به مدت 9 روز و حداکثر 12 روز از راه عضلانی تزریق می شود. یک روز بعد از آخرین تزریق این دارو، 5000 تا 10000 واحد داروی hCG تزریق می گردد. در شرایطی ممکن است حداکثر تا 6 آمپولHMG یا منوتروپین تزریق گردد.

هیپوگنادیسم ناشی از کمبود گنادوتروپین و تحریک اسپرماتوژنز یا ساخت اسپرم در مردان

بالغین: بعد از اینکه بیمار با دوز 5000 واحدhCG سه بار در هفته و حداکثر به مدت 4 تا 6 هفته تحت درمان قرار گرفت، یک آمپول HMG یا منوتروپین سه بار در هفته به همراه 2000 واحدhCG دو بار در هفته و حداقل به مدت چهار ماه تزریق می شود.

در صورتی که بعد از 4 ماه درمان در تولید اسپرم افزایش ایجاد نشود، ممکن است لازم باشد دوز دارو را به 2 آمپول 3 بار در هفته افزایش داد.

 

مکانیسم اثر: فراورده دارویی منوتروپین یا اچ ام جی حاوی FSH  هورمون محرک فولیکول) وLH )هورمون محرک جسم زرد) است که در زنان باعث رشد فولیکول های تخمدانی می شود. در مردان این دارو باعث اسپرماتوژنز یا ساخت اسپرم می گردد, چه در کم کاری اولیه و چه در کم کاری ثانویه هیپوفیز

درمان ناباروری بانوان با آمپول منوپیور

 


قبل از استفاده از منوپیور چه چیزی باید بدانم؟

  • اگر تا به حال واکنش آلرژیک به گنادوتروپین یائسگی انسانی، گنادوتروپین ها، یا به هر یک از مواد ذکر شده داشته اید، از منوپیور استفاده نکنید، 
  • شرایط مختلفی وجود دارد که در آن فرد نباید از این دارو استفاده کند یا ممکن است نیاز به مصرف آن با احتیاط داشته باشد. مهم است که قبل از استفاده از منوپیور متوجه شوید که آیا هر یک از این موارد در مورد شما صدق می کند یا خیر.
  • اگر شرایط پزشکی دیگری دارید یا هر داروی دیگری مصرف می کنید با پزشک خود صحبت کنید.

 

 

اگر داروهای دیگری مصرف کنم چه می شود؟

  • اگر داروی دیگری مصرف می‌کنید، از جمله داروها، ویتامین‌ها یا مکمل‌هایی که بدون نسخه از داروخانه، سوپرمارکت یا فروشگاه مواد غذایی بهداشتی خود می‌خرید، به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.
  • برخی از داروها ممکن است با منوپور تداخل داشته باشند و بر نحوه عملکرد آن تأثیر بگذارند. 

 

 

چگونه از منوپیور استفاده کنم؟

  • منوپور را فقط باید زیر نظر پزشک مجرب در درمان ناباروری استفاده کنید.
  • همیشه این دارو را دقیقاً همانطور که پزشک به شما گفته است استفاده کنید. اگر مطمئن نیستید باید با پزشک خود مشورت کنید. پزشک دوز منوپور را بسته به شرایط شما تعیین می کند.
  • قبل از استفاده از منوپیور، باید در مورد نحوه تهیه محلول تزریقی و نحوه انجام تزریق آموزش داده شود. اولین تزریق شما باید توسط یک پزشک آموزش دیده تحت نظارت باشد.

 

 

هنگام استفاده از MENOPUR چه چیزهایی باید بدانم؟

کارهایی که باید انجام دهید

  • به هر پزشک یا داروسازی که مراجعه می کنید بگویید که از منوپیور استفاده می کنید.
  • مطمئن شوید که تمام قرار ملاقات های پزشک خود را نگه دارید تا پیشرفت شما به طور منظم بررسی شود.


کارهایی که نباید انجام دهید

  • بدون مشورت با پزشک مصرف این دارو را قطع نکنید یا دوز آن را تغییر ندهید.
  • این دارو را به دیگران ندهید حتی اگر شرایطی مشابه شما دارند.
  • مراقب داروی خود باشید

نحوه تزریق آمپول منوپیور

 

چرا من از منوپیور استفاده می کنم؟

منوپیور برای درمان ناباروری (شرایط مربوط به باروری) در زنان استفاده می شود. این دارو به دسته ای از داروها به نام گنادوتروپین ها تعلق دارد. منوپیور حاوی ماده فعال گنادوتروپین یائسگی انسانی (hMG) با تصفیه بسیار بالا است که از ادرار زنان یائسه به دست می آید. hMG مخلوطی از هورمون هایی است که به طور طبیعی در انسان یافت می شود، با فعالیت هورمون محرک فولیکول (FSH) و فعالیت هورمون لوتئین کننده (LH).  منوپیور برای تحریک تخمدان ها برای رشد و ایجاد کیسه های تخمک ("فولیکول") استفاده می شود.

منوپیور برای تحریک فولیکول‌ها در زنانی که تحت روش‌های فناوری کمک باروری (ART) هستند برای کمک به باردار شدن استفاده می‌شود. روش‌های ART شامل IVF/ET (لقاح آزمایشگاهی/انتقال جنین)، GIFT (انتقال درون فالوپ گامت) و ICSI (تزریق داخل سیتوپلاسمی اسپرم) است. منوپیور همچنین در زنانی که تخمک گذاری ندارند (تخمک آزاد نمی کنند) و به داروی دیگری به نام کلومیفن سیترات پاسخ نداده اند نیز استفاده می شود.

 

 

سندرم تحریک بیش از حد تخمدان (OHSS):

برخی از افراد نسبت به هورمون های مورد استفاده در ART، از جمله منوپور، پاسخ اغراق آمیزی دارند. این ممکن است به سندرم تحریک بیش از حد تخمدان (OHSS) منجر شود. این زمانی است که فولیکول های شما بیش از حد رشد می کنند و باعث تورم و دردناک شدن تخمدان ها می شود.
اگر دچار این حالت ها شدید با پزشک خود صحبت کنید:

  • درد، ناراحتی یا تورم شکم
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • اسهال
  • افزایش وزن
  • مشکل در تنفس
  • کاهش ادرار

 

 

نحوه نگهداری از منوپیور:

  • منوپیور را در یخچال (2 تا 8 درجه سانتیگراد) نگهداری کنید. از یخ زدگی محافظت شود.
  • آمپول منوپیور را همیشه در بسته اصلی نگهداری کنید تا زمان استفاده از آن فرا برسد.
  • پس از مخلوط کردن پودر با حلال، محلول را می توان تا 28 روز در یخچال نگهداری کرد.

 

 

آیا منوپیور عوارض جانبی دارد؟

همه داروها می توانند عوارض جانبی داشته باشد. اکثر آنها جزئی و موقتی هستند اما برخی ممکن است نیاز به مراقبت های پزشکی داشته باشند.
در صورت بروز هر گونه عوارض جانبی به پزشک خود اطلاع دهید.

  • عوارض جانبی شایع عبارتند از واکنش های پوستی در محل تزریق MENOPUR مانند قرمزی، درد و تورم.
  • درد و/یا تورم در شکم یا ناحیه لگن، تهوع، استفراغ، اسهال، افزایش وزن، مشکل در تنفس و/یا کاهش ادرار ممکن است نشانه فعالیت بیش از حد تخمدان ها باشد و ممکن است نیاز به مراقبت فوری پزشکی در بیمارستان داشته باشد.

 

 

برای اطلاع از موجودی منوپیور در داروخانه ی داروکالا و کسب اطلاعات بیشتر با داروخانه تماس حاصل فرمایید.