آیا مکملهای ورزشی بر روی باروری و کیفیت اسپرم آقایان تاثیر دارد؟

 


وقتی صحبت از باروری می شود معمولا اولین چیزی که به ذهن شما برسد قطعا مکمل های ورزشی نیستند اما اگر شما به طور منظم از این مکملها استفاده می کنید پس بهتر است به طور کامل درباره ی این  مکمل های ورزشی و تاثیراتش اطلاعات کسب کنید توجه داشته باشید که در این مقاله فقط به بررسی رایج ترین آنه ها پرداخته شده و شامل تمامی مکمل ها نمی باشد.

 

جهت مشاهده و خرید انواع مکملهای بدنسازی بر روی آن کلیک نمایید.

 

 

پودر پروتئین وی (whey):

 

وی پروتئین


پودر پروتئین  یکی از اولین گزینه هایی است که وقتی افراد به فکر مکمل های ورزشی می افتند ، به ذهن خطور می کند و به طور معمول توسط افرادی که به دنبال بهبود فرم بدن از طریق افزایش حجم عضلانی یا کاهش چربی بدن هستند، استفاده می شود. از لحاظ علمی، پودر پروتئین به خودی خود باعث کاهش قدرت باروری، در چارچوب یک رژیم غذایی سالم نمی باشد. طی تحقیقاتی که بر روی مردان مصرف کننده پروتئین why انجام شد به این نتیجه رسیدند غلظت اسپرم  کسانیکه از پروتئین why استفاده نمی کردند 2.6 برابر کسانی بود که از این پروتئین استفاده می کردند. مساله ای که در خصوص این پروتئین ها مهم است ناخالصی آنها به هورمون های استروئیدی است که بر روی باروری و غلظت اسپرم مردان تاثیر می گذارد.


 نوشیدنی و ژل های ورزشی:

 

 

نوشیدنی ها و ژل های ورزشی اغلب توسط ورزشکاران به عنوان یک منبع هضم سریع و آسان کربوهیدرات ها ، مایعات و الکترولیت ها هنگام تمرین یا مسابقه استفاده می شوند. مشابه پودر پروتئین، هیچ مکانیسم مستقیمی وجود ندارد که از طریق آن نوشیدنی ها یا ژل های ورزشی روی باروری تأثیر بگذارند. تنها راه بالقوه ای که می توانند روی آن تأثیر بگذارند مقدار بالای شکر آنها است. مصرف بیش از حد شکر با کاهش باروری در ارتباط است به طوریکه مصرف 7 نوشیدنی با شکر بالا در هفته حدود 20 درصد قدرت باروری را کاهش می دهد.

 


کافئین:

کافئین

مطالعات زیادی وجود دارد که نشان می دهد  استفاده ی کافئین کمک کننده ی افزایش عملکرد و قدرت بدن است. تحقیقات در مورد کافئین و باروری کمی گنگ است. برخی مطالعات ارتباط بین مصرف کافئین و کاهش قدرت باروری را بیان می کنند، در حالی که برخی دیگر تأکید می کنند که کافئین هیچ تاثیری بر روی باروری و اسپرم ندارد.اما به نظر می رسد مصرف کافئین بالای 200 میلی گرم در روز (معادل 2 فنجان استاندارد قهوه) بر هورمون های تولید مثل تأثیر بگذارد و  کاهش غلظت استرادیول (استروژن) را در برداشته باشد.

 


بتا آلانین:

بتا-آلانین به طور معمول به عنوان کمک به عملکرد برای بهبود استقامت عضلانی از طریق کمک به جلوگیری از افت PH با بافر کردن یونهای هیدروژن در هنگام ورزش شدید استفاده می شود، که به نوبه خود به کاهش احساس خستگی کمک می کند.متأسفانه ، هیچ تحقیق در مورد اثر بتا آلانین و باروری وجود ندارد. بتا آلانین یک مکمل نسبتاً جدید است.در حالی که هیچ اطلاعاتی در مورد چگونگی تأثیر آن بر باروری و اسپرم وجود ندارد ، اما هیچ دلیل تئوری برای تأثیر آن وجود ندارد. بتا آلانین یک اسید آمینه است که به طور طبیعی در بدن وجود دارد و به طور طبیعی در کبد تولید می شود. مکمل فقط آن را به سطح مطلوب برای عملکرد افزایش می دهد.

 

 

کراتین:

کراتین احتمالاً کاملترین مکمل ورزشی موجود در بازار است. کراتین می تواند حجم عضله و قدرت بدن را با گذشت زمان افزایش دهد و سابقه بسیار خوبی در زمینه ایمنی نیز دارد. مکانیسم اصلی کراتین، افزایش تولید ATP است.کراتین  از موارد دیگری است که ما به طور طبیعی از طریق غذا (به طور معمول گوشت) به دست می آوریم، اما ورزشکاران برای رسیدن به سطح مطلوب از مکمل کراتین استفاده می کنند. اما با کمال تعجب با توجه به میزان مصرف رایج و زیاد در بین ورزشکاران،  تحقیقات اندکی در موردرابطه ی کراتین با باروری و اسپرم انجام شده است.


 

به طور خلاصه:

مکمل های ورزشی در مورد باروری به ندرت مورد بحث قرار می گیرند. به نظر می رسد که اکثر مکمل ها در دوزهای مناسب در چارچوب یک رژیم غذایی سالم، کاملاً خنثی باشند. با این حال، اگر باروری در اولویت شما قرار دارد، مهم است که یک رویکرد محتاطانه را در نظر بگیرید.