خواندن اعداد در پالس اکسیمتر و معانی آنها

 

پالس اکسیمتر معمولاً یک آزمایش نسبتاً دقیق است که با اندازه گیری میزان اشباع اکسیژن خون شریانی، شما را برای حفظ  سلامتی بدن راهنمایی می کند. مخصوصا با توجه به شیوع بیماری کرونا این امر به ویژه برای راهنمایی مشکوک به کرونا بودن افراد نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

 

جهت مشاهده بهترین برند های پالس اکسیمتر بر روی آن کلیک نمایید.

 

 این تجهیزات با کیفیت بالا در اکثر مطب های پزشکی یا بیمارستان ها وجود دارد و دارای دقت بالایی است.  به طور مداوم نتایج را با اختلاف 2 درصدی از آنچه واقعاً است ، ارائه می دهد.

 

به عنوان مثال اگر میزان اشباع اکسیژن شما 82 درصد بود ، میزان اشباع اکسیژن واقعی ممکن است بین  80 تا 84 درصد باشد. با این حال ، کیفیت شکل موج و ارزیابی فرد باید در نظر گرفته شود. عواملی مانند حرکت ، دما یا لاک ناخن می توانند روی دقت تأثیر بگذارند.

 

 

اشباع اکسیژن چیست؟

گلبول های قرمز خون حاوی هموگلوبین هستند. یک مولکول هموگلوبین می تواند تا چهار مولکول را حمل کند. بیشتر هموگلوبین موجود در خون هنگام عبور از ریه ها با اکسیژن ترکیب می شود.

 

مولکول هموگلوبین اکسیژن را حمل می کند ، گفته می شود که هموگلوبين ۹۸٪ اكسيژن را در خون حمل مي‏كند و پلاسما تنها ۲٪ آن را به همراه مي‌برد. از این جهت دستگاه پالس اكسيمتر ميزان اشباع اكسيژن هموگلوبين را در بافت‌هاي محيطي اندازه‌گيري نموده و درجه اشباع اكسيژن را در خون فرد نشان مي‌دهد.

 

به طور معمول  بیش از 89 درصد خون شما باید اکسیژن حمل کند. این میزان اشباع اکسیژن مورد نیاز برای سالم نگه داشتن سلولها و بدن شماست. اگرچه اعتقاد بر این نیست که داشتن اشباع اکسیژن در زیر این به طور موقت باعث آسیب نمی شود ، اما تکرار یا ثابت بودن سطح اشباع اکسیژن کاهش یافته ممکن است آسیب رسان باشد.

 

 

پالس اکسی متر انگشتی

 

 

دستگاه پالس اکسیمتر با تشخیص قابل اعتمادی می تواند وضعیت قلبی تنفسی بیمار را نشان دهد.این قابلیت پالس اکسیمتر است که  مي‏تواند به شما بگويد كه چگونه عروق محيطي در سيستم گردش خون بيمار اكسيژن‌گيري مي‌كنند.

 

علاوه بر این موارد كيفيت و تأثير مداخلات شما را مانند اكسيژن‏درماني، دارو دادن، ساكشن كردن و كمك‌هاي تنفسي تعيين مي‌كند.پالس اكسيمتر اغلب سريعتر از ارزيابي فشار خون، نبض و تنفس، مشكلات موجود در اكسيژن‏ رساني را نشان مي‌دهد.

 

نتایج حاصل از پالس اکسیمتر به چهار دسته طبقه بندی می گردد:

 

  • 95 درصد به بالا
  • 91 تا 94 درصد
  • 86 تا 90 درصد
  • 85 درصد به پایین

 

1 ) 95درصد به بالا

اشباع طبيعي اكسيژن در سطح دريا بايد بين ۹۶٪ و ۱۰۰٪ باشد.

به عنوان يك راهنما : SpO2 طبیعی بين ۹۵ تا ۹۹ درصد است.

 

2) 91 تا 94 درصد

SpO2 كمتر از ۹۵٪ مي‌تواند حاكي از هيپوكسي یا کمبود اکسیژن رسیده به بافتهای بدن باشد. بنابراين SpO20 کمتر از ۹۵٪ را بايد مورد بررسي قرار داد. اعداد ۹۱ تا ۹۴ درصد بر هيپوكسي خفيف دلالت كرده و نياز به ارزيابي بيشتر و تجويز اكسيژن مكمل را توجيه مي‌كنند.

 

3) 86 تا 90 درصد

اعداد ۸۶ تا ۹۰ درصد، هيپوكسي متوسط را نشان مي‌دهند و معمولاً بايد به اين بيماران، البته با رعايت احتياط در مورد مبتلايان به COPD، اكسيژن مكمل ۱۰۰٪ تجويز شود.

 

4) 85 درصد به پایین

اعداد ۸۵% يا كمتر نیز، هيپوكسي شديد را نشان داده و به مداخله‌ي فوري شامل تجويز اكسيژن ۱۰۰٪، تهويه‏ ي مصنوعي و يا هردو نياز دارند.

 

هدف شما حفظ و نگهداري SpO2 در حد طبیعی (۹۵ تا ۹۹ درصد) است.

 


 

 

چگونه دستگاه پالس اكسيمتر در ارزیابی هیپوکسی کمک می نماید؟

پالس اکسیمتر می تواند هیپوکسی را پیش از بروز علائم و نشانه های آن تشخیص دهد. مزیت دیگر این دستگاه این است که علاوه بر تشخیص هیپوکسی ، به منظور بهبود یا عدم بهبودی بیمار ، کارایی لوله هوایی و اکسیژن درمانی را پایش می کند.

 

به عنوان مثالي از كارآيي پالس اكسيمتر به عنوان يك ابزار پايش، بيماري را ذكر مي‌كنيم كه دچار نشانه‌هاي واضحي در دسترس تنفسي است و حين اينكه همكارتان او را براي تجويز اكسيژن به وسيله ماسك يك‏طرفه آماده مي‌سازد، شما به او پالس اكسيمتر وصل مي كنيد.

 

ابتدا پالس اكسيمتر عدد SpO2 را ۸۲٪ نشان مي‌دهد كه حاكي از هيپوكسي شديد است. به ‏دنبال استفاده از ماسك يك‏طرفه با جريان ۱۵ lpm، عدد پالس اكسيمتري افزايش مي‌يابد. پس از ۱۰ دقيقه تجويز اكسيژن، SpO2 بيمار به ۹۹٪ مي‏رسد. لذا مشاهده می‏کنیم که درصدهای پالس اكسيمتر، بهبودي قابل ‏توجه وضعيت بيمار را نشان مي‏دهند.

 

از طرفي اگر SpO2 بيماري كه تحت ماسك يك طرفه قرار دارد، ۹۳٪ بوده و در حال افت باشد، بدین معناست که وضعيت بيمار بدتر شده و ممكن است براي حفظ يا افزايش سطح اكسيژناسيون نيازمند استفاده از ونتيلاسيون با فشار مثبت باشد.

 

چنانچه سوالاتی مانند این موارد دارید، برای پاسخ به سوالات ذکر شده می توانید بر روی این مقاله  چگونه در خانه بفهمیم کرونا داریم یا نه ؟  کلیک نمایید.

 

چگونه در خانه بفهمیم کرونا داریم یا نه ؟  اعداد در پالس اکسیمتر نشان دهنده چیست؟  چگونه از روی اعداد پالس اکسیمتر بفهمیم که کرونا داریم یا نه؟

عدد روی پالس اکسیمتر چند باشد فرد مشکوک به کرونا است؟  پالس اکسیمتر چگونه کار می کند؟  نحوه کار با پالس اکسیمتر چگونه است؟  طرز کار با پالس

اکسیمتر چگونه است؟  چگونه با پالس اکسیمتر کار کنیم؟  چگونه با پالس اکسیمتر بفهمیم کرونا داریم یا نه ؟  عدد روی پالس اکسیمتر چند باشد سالم هستیم ؟

 

جهت خرید و آشنایی با انواع پالس اکسیمتر بر روی آن کلیک نمایید.