جوش ها چگونه به وجود می آیند؟

جوش‌ها به دلیل فعالیت بیش از حد سبوم از غدد سباسه به وجود می‌آیند. سبوم تولید شده باعث می‌شود غده چربی مسدود شود و این مسدودیت باعث می‌شود چربی جریان مناسبی نداشته باشد و زیر پوست انباشته شود. باکتری‌هایی که باعث به وجود آمدن این آکنه‌ها می‌شوند از سبوم تغذیه می‌کنند و باعث به وجود آمدن اسید‌های چربی و ایجاد التهاب بر روی پوست می‌شوند.

درمان جوش

به طور معمول برای درمان جوش و آکنه، پزشکان ابتدا قرص بنزوییل پروکساید را تجویز می‌کنند اما در صورتیکه این دارو و درمان‌های دیگر جوابگو نباشد و وضعیت جوش‌ها وخیم باشد، به سراغ قرص راکوتان می‌روند. آکوتان یا راکوتان، نام تجاری داروی ایزوترِتینوئین است. این دارو در برخی کشورها مانند آمریکا با این نام تجاری تولید نمی‌شود؛ اما با نام‌های تجاری دیگری مانند ابزوریکا هنوز در دسترس است. ایزوترتینوئین برای درمان نوعی آکنه، موسوم به آکنهٔ گره‌ای تجویز می‌شود.


این نوع آکنه در پوست برآمدگیِ قرمز و ملتهبی ایجاد می‌کند و اگر به‌ موقع درمان نشود، جای جوش و آکنه برای همیشه روی پوست باقی می‌ماند. پزشکان فقط زمانی آکوتان تجویز می‌کنند که درمان‌های دیگر مانند مصرف آنتی‌بیوتیک نتیجهٔ مثبتی در پِی نداشته باشند. هرچند که راکوتان به درمان جوش‌ها کمک می‌کند اما عوارض متعددی هم به همراه دارد. برخی از این عوارض، به‌ویژه در دوران بارداری، جدی و خطرناک هستند.

 

برای خرید محصولات ضد آکنه کلیک کنید.


 


قرص راکوتان چگونه عمل می‌کند؟

قرص راکوتان متعلق به گروهی از دارو‌های شناخته شده به عنوان رتینوئید است که مشتقات ویتامین A هستند. ایزوترتینوئین به صورت خوراکی مصرف می‌شود و به کاهش چربی طبیعی پوست می‌پردازد.


همانطور که اشاره کردیم، آکنه به علت تولید بیش از حد سبوم از غدد سباسه بیش از حد فعال در پوست رخ می‌دهد. سبوم غده چربی را مسدود می‌کند، که مانع از آزاد شدن جریان چربی و ایجاد انباشت چربی زیر پوست می‌شود. باکتری‌های مرتبط با آکنه در این شرایط رشد می‌کنند. آن‌ها از سبوم تغذیه می‌کنند و مواد زائد و اسید‌های چرب را ایجاد می‌کنند که غدد سباسه را تحریک می‌کنند و موجب التهاب و ایجاد نقاطی می‌شوند.


قرص راکوتان میزان و فعالیت غدد سباسه در پوست را کاهش می‌دهد و میزان تولید چربی بدن را کاهش می‌دهد. این ماده غده‌ها را مسدود می‌کند و به این معنی است که باکتری‌ها کمتر رشد می‌کنند. همچنین التهاب پوست را کاهش می‌دهد.



چگونه می‌توان قرص راکوتان را مصرف کرد؟

دوز قرص راکوتان تجویز شده و چگونگی مصرف آن در افراد مختلف متفاوت است. همیشه از دستورالعمل‌های دکتر خود پیروی کنید. قرص راکوتان معمولا یک یا دو بار در روز مصرف می‌شوند. کپسول‌ها باید با یک نوشیدنی، یا با غذا یا فقط بعد از غذا (با معده پر) مصرف شوند.


اگر فراموش کردید یک وعده دارو را مصرف کنید بلافاصله پس از یادآوری، دوز فراموش شده را مصرف کنید، مگر اینکه زمان دوز بعدی باشد. در این حالت دوز فراموش شده را مصرف نکنید و دوز بعدی را طبق معمول مصرف کنید. برای جبران قرص فراموش شده، دو قرص را به صورت همزمان مصرف نکنید.

 


نکات مهم قبل از استفاده از راکوتان

  •     قرص راکوتان در صورت مصرف در طول حاملگی باعث بروز نقص مادرزادی جدی (ناهنجاری‌های جدی جنین در حال رشد) می‌شود. پزشک شما این دارو را برای خانم‌هایی که می‌توانند باردار شوند، تجویز نمی‌کنند، مگر اینکه شرایط برنامه پیشگیری از بارداری را داشته باشید.
  •     پزشک تنها مجاز است تا ۳۰ روز قرص راکوتان تجویز کند و نسخه تنها برای هفت روز معتبر است.
  •     باید ماهی یک بار به پزشک مراجعه کنید، آزمایش حاملگی انجام دهید و سپس نسخه جدید تجویز شود.
  •     پنج هفته پس از متوقف کردن درمان باید آزمایش حاملگی نهایی را انجام دهید تا مطمئن شوید که حامله نشده اید. اگر فکر می‌کنید احتمال دارد که حامله باشید باید بلافاصله با دکتر خود مشورت کنید.
  •     شواهدی وجود ندارد که نشان دهد کودکانی که پدر آن‌ها ایزوترتینوئین مصرف می‌کنند تحت تاثیر این دارو قرار می‌گیرند، اما مردان باید به یاد داشته باشند که این دارو را با هیچکس، مخصوصا خانم ها، به اشتراک نگذارند.
  •     هرگز نباید قرص راکوتان را به فرد دیگری بدهید.
  •     افرادی که قرص راکوتان مصرف می‌کنند نباید در طول درمان و برای حداقل چهار هفته پس از قطع درمان خون اهدا کنند. این به علت خطر بالقوه دارو برای جنین نابالغ در صورت انتقال خون به یک زن باردار است.
  •     در هنگام مصرف قرص راکوتان، پوست خود را در معرض نور شدید خورشید یا اشعه ماوراء بنفش قرار ندهید. حتما از کرم ضد آفتاب حداقل SPF ۱۵ استفاده کنید.
  •     قرص راکوتان به احتمال زیاد پوست و لب‌ها را بسیار خشک می‌کند، بنابراین توصیه می‌شود از آغاز رژیم از مرطوب کننده لب و صورت استفاده کنید.
  •     در هنگام مصرف قرص راکوتان و حداقل شش ماه پس از متوقف کردن درمان، از هر گونه وکس بدن اجتناب کنید، زیرا می‌تواند لایه‌ی بالایی پوست را از بین ببرد. در طی درمان و برای ۵ تا ۶ ماه پس از قطع ایزوترتینوئین، باید از دارو‌های شیمیایی و درمان لیزر پوستی اجتناب شود، زیرا ممکن است باعث بروز زخم شود.
  •     قرص راکوتان می‌تواند چشم شما را خشک کند، این مشکل می‌تواند با قطره اشک مصنوعی رفع شود. اگر از لنز‌های تماسی استفاده می‌کنید، ممکن است متوجه شوید که در طول درمان ناراحت هستید و باید عینک بزنید.
  •     کاهش دید در شب نیز ممکن است در طول درمان و پس از قطع قرص راکوتان رخ دهد. به همین دلیل توصیه می‌شود هنگام رانندگی یا هر وسیله نقلیه در شب احتیاط کنید. اگر دچار مشکلات بصری شده اید، به پزشک خود اطلاع دهید.
  •     معمولا در هنگام مصرف قرص راکوتان، مصرف الکل خوب است، اما قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید.
  •     قرص راکوتان به ندرت باعث افسردگی، اضطراب، عصبانیت و تغییرات خلقی و نشانه‌های روان پریشی (به عنوان مثال دلسردی یا توهمات) و افکار خودکشی یا اقدام به خودکشی می‌شود. اگر تا به حال مشکل افسردگی داشته اید با پزشک خود در میان بگذارید. اگر احساس افسردگی می‌کنید یا تغییرات دیگری در حالت یا رفتار خود در طول درمان مشاهده می‌کنید، با پزشک خود به سرعت صحبت کنید.


آزمایشات لازم هنگام مصرف قرص راکوتان

قبل از شروع درمان با قرص راکوتان، یک ماه بعد از شروع و سپس در فواصل سه ماهه، باید آزمایش خون را برای نظارت بر عملکرد کبد و میزان چربی‌ها (چربی‌های مانند کلسترول و تریگلیسرید) در خون خود داشته باشید.

قرص راکوتان ممکن است سطح قند خون شما را افزایش دهد. اگر اضافه وزن داشته باشید، دیابت داشته باشید یا مشروبات الکلی مصرف می‌کنید، پزشک میزان قند خون شما را کنترل می‌کند.



چه کسی نباید قرص راکوتان مصرف کند؟

  1.     زنان باردار یا شیرده
  2.     زنانی که می‌توانند باردار شوند
  3.     کودکان زیر ۱۲ سال و کودکان مبتلا به آکنه قبل از بلوغ
  4.     افراد مبتلا به مشکلات کبدی
  5.     افراد با سطوح بالای چربی مانند کلسترول و تری گلیسیرید در خون (هیپرلیپیدمی)
  6.     افراد مبتلا به یک بیماری ناشی از مصرف بیش از حد ویتامین A (هیپرتونیتامین A)
  7.     افرادی که از آنتی بیوتیک‌های تتراسایکلین استفاده می‌کنند
  8.     افرادی که به مواد تشکیل دهنده دارو آلرژی دارند

 

 

عوارض جانبی احتمالی قرص راکوتان چیست؟

دارو‌ها و عوارض جانبی احتمالی آن‌ها ممکن است به روش‌های مختلف بر افراد تاثیر بگذارند. موارد زیر برخی از عوارض جانبی است که شناخته شده است و با ایزوترتینوئین همراه است. فقط به این دلیل که عارضه جانبی در اینجا بیان می‌شود، به این معنا نیست که همه افرادی که قرص راکوتان مصرف می‌کنند، این عوارض جانبی را تجربه خواهند کرد.


راکوتان (آکوتان) دارویی شدیداً تراتـوژن با عوارض غیر قابل برگشت برای جنین مـی باشـد بـه طـوری  کـه  ۵۰% حاملگی ها، خودبه خود سقط مـی شـوند و ۵۰% بقیـه  آنها با دفورمیتی ها و ناهنجاری های استخوانی، قلبی و عروقی  متولـد می شوند. از طرفی اکثر اثرات جانبی راکوتان (آکوتان)  قابـل پیش بینی هستند بنابر این نباید به عنوان خط اول درمانی انتخاب گردد.


بسیار شایع (بیش از یک نفر در ۱۰ نفر)

  •     پوست خشک (باعث التهاب، لایه برداری، خارش، افزایش شکنندگی پوست)
  •     لب‌های خشک، ملتهب و ترک خورده
  •     چشم‌های خشک (باعث التهاب چشم، ملتحمه یا التهاب پلک ها)
  •     درد در ماهیچه‌ها و مفاصل. شما باید میزان فعالیت شدید جسمی را هنگام مصرف ایزوترتینوئین به حداقل برسانید
  •     کم خونی
  •     تغییرات در تعداد سلول‌های خون (پلاکت‌ها در خون)
  •     افزایش سطح چربی به نام تری گلیسیرید در خون
  •     افزایش آنزیم‌های کبدی


عادی (بین ۱ در ۱۰ و ۱ در ۱۰۰ نفر)

  •     خشکی پوشش بینی (باعث التهاب بینی و خونریزی بینی)
  •     سردرد
  •     کاهش تعداد گلبول‌های سفید خون در خون
  •     افزایش میزان قند و کلسترول خون
  •     حضور خون یا پروتئین در ادرار

مهم است که قبل از شروع درمان با ایزوترتینوئین، داروهائی را که قبلا مصرف کرده اید، از قبیل دارو‌های بدون نسخه و دارو‌های گیاهی را به پزشک نشان دهید. به طور مشابه، قبل از مصرف هر داروی جدید با ایزوترتینوئین، با پزشک یا داروساز خود چک کنید تا مطمئن شوید که این ترکیب ایمن است.

    آنتی بیوتیک‌های تتراسیکلین مانند مینوسیکلین، داکسی سایکلین، تتراسایکلین نباید با قرص راکوتان مصرف شوند.
    در صورت مصرف قرص راکوتان، مکمل‌های ویتامین A (از جمله مولتی ویتامین‌های حاوی ویتامین A) را مصرف نکنید، زیرا ممکن است منجر به یک وضعیت مشابه با مصرف بیش از حد ویتامین A شود که ممکن است باعث تغییر در ساختار استخوان شود.
    دیگر درمان‌های معمول برای آکنه، از جمله آنتی بیوتیک ها، exfoliants، دارو‌هایی که پوست مرده را روی سطح پوست (کراتولیتیک) یا پرتودرمانی با نور ماوراء بنفش (PUVA) از بین می‌برند، باید در هنگام مصرف قرص راکوتان اجتناب شود.