ستروتاید (ستروناکس/ سترولیکس)

Cetrotide®

دسته داروئی:

آنتاگونیست GnRh (دکاپپتید سنتتیک)

شکل داروئی:

ویال 0.25 میلی گرم

نام های تجاری:

ستروتاید، ستروناکس، سترولیکس

 

مکانیسم اثر داروی ستروتاید:

مهار کننده LHRH لذا باعث مهار تخمک گذاری ناقص بویژه در طول درمان هورمونی در تحریک تخمدانی می گردد. یکی از اصلی ترین داروهای مورد استفاده در سیکل های ناباروری ivf و iui است. ستروتاید دارویی است که برای جلوگیری از تخمک گذاری زودرس (آزاد شدن زودهنگام تخمک از تخمدان) استفاده می شود. آی تی به زنانی که تحریک تخمدان دارند (درمان باروری که در آن تخمدان ها تحریک می شوند) داده می شود. Cetrotide حاوی ماده فعال سترولیکس است. نام برند ایرانی ستروتاید، ستروناکس است. 

جهت مشاهده و خرید بهترین انواع مکمل ناباروری مردان و مکمل ناباروری زنان بر روی آن کلیک نمایید.
 

cetrotide injection

 

ستروتاید چگونه استفاده می شود؟

درمان با Cetrotide باید توسط پزشک دارای تجربه در این نوع درمان باروری انجام شود. ستروتاید از طریق تزریق زیر پوست زیر شکم تجویز می شود. دوز توصیه شده 0.25 میلی گرم است که هر 24 ساعت، صبح یا عصر داده می شود. درمان از روز 5 یا 6 تحریک تخمدان شروع می شود و در طول دوره تحریک تخمدان، تا عصر قبل یا صبح روز که برای القای تخمک گذاری (آزادسازی تخمک) برنامه ریزی شده است، ادامه می یابد.

به دلیل خطر واکنش های آلرژیک شدید، اولین تزریق باید تحت نظر پزشک باشد و بیمار به مدت 30 دقیقه از نزدیک تحت نظر باشد. تزریق‌های بیشتری ممکن است توسط خود بیمار انجام شود، به شرطی که از علائم واکنش آلرژیک آگاه شود و در صورت بروز آنها چه کاری انجام دهد. دارو باید هر روز به آرامی در نقاط مختلف شکم تزریق شود.

 

 

Cetrotide چگونه کار می کند؟

ماده فعال ستروتاید، سترولیکس، اثرات هورمون لوتئین کننده-هورمون آزاد کننده (LHRH) را در بدن مسدود می کند. LHRH تولید و ترشح هورمون دیگری به نام هورمون لوتئینیزه کننده (LH) را کنترل می کند که باعث تخمک گذاری می شود. در طول درمان باروری، از تحریک تخمدان استفاده می شود تا تخمدان ها تخمک بیشتری تولید کنند. با مسدود کردن اثر LHRH، Cetrotide تولید LH را متوقف می کند و بنابراین از تخمک گذاری زودرس جلوگیری می کند، که می تواند منجر به آزاد شدن تخمک هایی شود که نابالغ هستند و برای استفاده در تکنیک هایی مانند لقاح آزمایشگاهی (IVF) نامناسب هستند.

آمپول ستروتاید

 

چه کسانی نباید از ستروتاید استفاده کنند؟

  • ستروتاید نباید در افرادی که به هر هورمونی حساس هستند (حساسیت) استفاده شود
  •  در زنان باردار یا شیرده یا در دوران بارداری نباید استفاده شود
  • بیماران مبتلا به بیماری کلیوی شدید نباید از ستروتاید استفاده کنند. 
  • برای لیست کامل عوارض جانبی و محدودیت‌های ستروتاید، بروشور بسته را ببینید.

 

 

چرا ستروتاید در اتحادیه اروپا مجاز است؟

ستروتاید یک جایگزین موثر برای درمان های موجود برای جلوگیری از تخمک گذاری زودرس است و عوارض آن قابل کنترل است. بنابراین آژانس دارویی اروپا تصمیم گرفت که Cetrotide مزایای آن بیشتر از خطرات آن است و می توان آن را برای استفاده در اتحادیه اروپا مجاز کرد.

 

 

موارد مصرف داروی ستروتاید:

برای جلوگیری از تخمک گذاری ناقص در طول تحریکهای کنترل شده تخمدان ،برداشت تخمک و شرکت در پروسه های مربوط به دستگاه تناسلی می باشد. در آزمایشات کلینیکی ستروتاید به همراه HMG و در تجربیات محدود با FSH نوترکیب نیز اثرات و کارائی یکسانی را نشان می دهد. HMG و FSH به عنوان هورمونهای تقویت کننده بلوغ تخم بکار می روند.

ستروتاید چیست


موارد توجه ستروتاید:

1.ستروتاید در موارد زیر نباید مصرف گردد :

  • اگر بیمار نسبت بهcetrotide acetate ،مانیتول یا هورمونهای پپتیدی با منشا بیرونی حساسیت داشته باشد.
  • بارداری یا شیردهی
  • اگر بیمار اخیرا یائسه شده باشد
  • بیماریهای متوسط یا شدید کلیوی یا کبدی

2. به دنبال مصرف این دارو ممکن است سندرم تحریک پذیری بیش از حد تخمدانها اتفاق افتد.

3. تجربیات اندکی در مورد تجویز مکرر ستروتاید در طول پروسه های تحریکی تخمدان وجود دارد لذا تکرار تجویز این دارو فقط باید با در نظر گرفتن فوائد و مضرات آن صورت گیرد.

4. در صورت فراموش کردن یک دوز دارو ،فورا با پزشک خود تماس بگیرید .ترجیحا مصرف ستروتاید باید به فاصله 24 ساعت صورت گیرد اما اگر بیمار مصرف دارو را در زمان معین فراموش نمود ،مصرف آن در زمان دیگری در همان روز مشکلی ندارد .

5. مصرف بیش از حد دارو ممکن است در دراز مدت اثرات خود را نشان دهد اما ظهور اثرات سمی حاد بعید می باشد .بنابراین در صورت مصرف بیش از حد دارو اقدامات خاصی لازم نیست .

6. محلول باید سریعا بعد از آماده سازی مصرف گردد.  

نحوه مصرف آمپول ستروتاید


دوز مصرف دارو ستروتاید:

ویالهای cetrotide 0.25میلی گرم یکبار در روز (به فاصاه 24 ساعت ) به صورت زیر جلدی یا هنگام صبح یا هنگام شب مصرف می گردد.

تجویز در صبح:درمان با cetrotide باید در روز 5 یا 6 از زمان تحریک تخمدانی (تقریبا 96 تا 120 ساعت بعد از آغاز تحریک تخمدانها )با گنادوتروپین های ادراری یا نوترکیب آغاز شده و استفاده از آن به صورت یکبار در روز همراه با گنادوتروپین ها ادامه می یابد تا روزیکه القائ تخمک گذاری توسط HCGانجام گیرد .(مصرف cetrotide،صبح روز القای تخمک گذاری را نیز شامل می شود )

تجویز در شب:درمان با cetrothde  0.25میلی گرم باید در روز 5 از زمان آغاز تحریک تخمدانی (تقریبا 96 تا 108 ساعت بعد از آغاز تحریک تخمدانها)با گنادوتروپین های ادراری یا نوترکیب آغاز شده و استفاده از آن به صورت یکبار در طی شب همراه با گنادوتروپین ها ادامه می یابد تا شب قبل از روزیکه القای تخمک گذاری توسط HCGصورت می گیرد.

 

 


عوارض جانبی داروی ستروتاید:

واکنشهای خفیف و گذرا مانند قرمزی ،خارش یا تورم در مناطق تزریق رخ دهد .در مواردی نادری واکنشهای آلرژیک عمومی شدید گزارش شده است .در بعضی از موارد عوارض جانبی سیستمیک مانند تهوع و سردرد رخ داده ودر یک مورد خارش نیز مشاهده شده است.در بعضی از موارد تحریک تخمدانها با گنادوتروپین ها ممکن است منجر به سندرم تحریک پذیری بیش از حد تخمدان شود .علائم آن به صورت دردهای شکمی ،کشش ،تهوع ،استفراغ ،اسهال و مشکلات تنفسی می باشد .اگر هر یک از این نشانه ها باشد بیمار باید فورا پزشک را مطلع سازد .

 

 

برای اطلاع از موجودی ستروتاید در داروخانه ی داروکالا و کسب اطلاعات بیشتر با داروخانه با شماره 02177702823 تماس حاصل فرمایید.