اکثر افرادی که دچار آکنه هستند حداقل یکبار اسم قرص راکوتان ( Roaccutane ) را به عنوان داروی ضد جوش و آکنه شنیده اند و به دنبال دانستن فواید راکوتان و عوارض راکوتان هستند. در ادامه موارد مصرف راکوتان را باهم میخوانیم.


آکنه ولگاریس چیست؟

آکنه ولگاریس یک بیماری مزمن پوستی شایع است که منجر به مسدود یا ملتهب شدن واحدهای پیلوسباسه (فولیکول های مو و غده چربی همراه آنها) می شود. از عوامل ایجاد آکنه ولگاریس میتوان به مسدود شدن فولیکول های مو با چربی و آلودگی، اختلالات هورمونی، عفونت باکتریایی و... اشاره کرد. آکنه می تواند به صورت ضایعات غیر التهابی ، ضایعات التهابی یا مخلوطی از هر دو ظاهر شود ، که بیشتر روی پوست صورت ، پشت و قفسه سینه تاثیر می گذارد.

آکنه آکنه ولگاریس راکوتان acne

درمان آکنه ولگاریس:

پزشکان متخصص پوست، داروهای مختلف ضد جوش را با توجه به شدت آکنه و شرایط فرد مراجعه کننده تجویز میکنند. آنتی بیوتیک ها، اسیدهای لایه بردار مانند آلفا هیدروکسی اسید و سالسیلیک اسید، رتینوئیدها و... می توانند در درمان آکنه نقش موثری ایفا کنند. در این مقاله به بررسی تاثیرات رتینوئید بر آکنه ولگاریس میپردازیم.

برای خرید داروهای ضدجوش و آکنه اینجا کلیک کنید.


رتینوئید چیست و چگونه کار می‌کند؟

رتینوئید ماده‌ای از مشتقات ویتامین A است. این ماده به سلول‌های مسن کمک می کند تا مثل سلول‌های جوان‌تر عمل کنند. برخی رتینوئیدها مثل رتینول را می‌توان بدون نسخه پزشک خریداری کرد اما سایر رتینوئیدهای قوی‌تر مانند ایزوترتینوئین، فقط توسط پزشک تجویز شده و فقط با نسخه به فروش میرسد.


برخی فواید رتینوئیدها عبارت است از:

  • به عنوان داروی ضد جوش در درمان انواع آکنه های خفیف تا شدید.
  • بهبود آسیب های پیری زود رس پوست ناشی از تابش آفتاب (Photoaging)
  • ماده موثره داروهای کمکی جهت بهبود ملاسما و لک های هورمونی

 

 



راکوتان چیست؟

ایزوترتینوئین یک نوع رتینوئید است که ضدجوش بوده و از ایجاد آکنه جلوگیری می کند. این دارو همچنین با نام 13-cis-retinoic acid  شناخته می شود و با نام تجاری  Accutane  یا  Roaccutane در میان سایر داروها فروخته می شود .

راکوتان همچنین با نام های مشابه آکنوترن ، ایزوترتینوئین هگزال و نورم اسکین به فروش می رسد.

راکوتان به دو شکل قرص و ژل موضعی در داروخانه ها وجود دارد. قرص راکوتان معمولاً به عنوان قوی ترین داروی ضد جوش برای آکنه های شدید در نظر گرفته می شود و معمولاً فقط برای مداوم ترین موارد آکنه که به درمان های دیگر پاسخ نمی دهد ، مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین برای پیشگیری از برخی سرطان های پوست و در درمان سایر سرطان ها استفاده می شود.


مکانیسم عمل راکوتان:

ایزوترتینوئین با کند کردن تولید برخی از مواد طبیعی که می توانند باعث آکنه شوند ، از ایجاد آکنه جلوگیری می‌کند.

غدد چربی پوست مسئول تولید سبوم (چربی موجود در پوست) هستند. سبوم می تواند منافذ پوست را مسدود کرده و باعث آکنه شود. راکوتان با کاهش اندازه غدد چربی موجب کاهش چربی پوست شده و در نتیجه‌ از ایجاد آکنه جلوگیری می کند.

 

راکوتان آکوتان درمان جوش با راکوتان راکوتان چیست

طول درمان و مدت زمان تاثیرگذاری راکوتان چقدر است؟

کپسول های ضد جوش راکوتان بعد از یک هفته تا 10 روز شروع به کار کرده و معمولا بین چهار تا پنج ماه مصرف مداوم منجر به پاکسازی آکنه می شود. به طور متوسط از هر 5 نفری که از راکوتان به عنوان درمان ضد جوش استفاده می کنند 4 نفر پس از 4 الی 5 ماه پوست شفافی دارند.


آیا تاثیر راکوتان دائمی است؟

در بیشتر موارد ، راکوتان یک درمان ضد جوش طولانی مدت را ارائه می دهد. اما در برخی از بیماران، آکنه پس از اتمام دوره آنها دوباره ظاهر می شود. در برخی موارد ، آکنه هورمونی حتی به درمان با راکوتان پاسخ خوبی نمی دهد و به احتمال زیاد برمی گردد. در این صورت سعی کنید از پاک کننده های پوست و مرطوب کننده های غیر چرب استفاده کنید.


آیا راکوتان منافذ را می بندد؟

این دارو در واقع غدد چربی را کوچک کرده و پوست را خشک می کند. اما هنگامی که مصرف آن را متوقف می کنید، منافذ پوست شما به اندازه اولیه خود باز می گردند. اگر خشکی پوستتان باعث تیرگی و زبری پوستتان شد، مراقبت های پوست به صورت خانگی و کلینیکال و همچنین لایه برداری شیمیایی پوست زیر نظر پزشک متخصص می تواند بافت پوست را بهبود بخشد و با برداشتن لایه قدیمی پوست منافذ را تعدیل کرده و پوست را شاداب کند.


آیا راکوتان باعث ایجاد اسکار آکنه می شود؟

داروی ضد جوش راکوتان باعث ایجاد اسکار یا هیپرپیگمانتاسیون پس از التهاب نمی شود وپس از اتمام دوره‌ی درمان و از بین رفتن آکنه، برخی از علائم قرمز رنگ و لکه های قهوه ای و خارش های پس از التهاب برطرف می شود. راکوتان روی زخم ها تأثیر نمی گذارد.


آیا راکوتان رنگ پوست را بهبود می بخشد؟

 همه بیماران تحت درمان ضد جوش با قرص راکوتان، مواردی نظیر بهبود چین و چروک ، ضخامت و رنگ پوست ، اندازه منافذ ، کشش پوست و کاهش ضایعات رنگدانه دار را مشاهده کردند.


آیا چربی پوست بعد از درمان ضد جوش با راکوتان برمی‌گردد؟

در طول درمان با راکوتان، پوست شما مانند قبل چرب نیست. معمولاً چربی پوست باز می گردد ، اما ممکن است کاملاً مثل قبل نباشد. اکثر بیماران متوجه می شوند که این مزیت اضافی درمان است.


آیا راکوتان منجر به افزایش وزن می شود؟

گاهی اوقات هنگام صحبت در مورد داروی راکوتان، افراد به افزایش یا کاهش وزن اشاره می کنند؛ با این حال ، FDA  در حال حاضر تغییر وزن را به عنوان عارضه جانبی این دارو ذکر نمی کند.

 

 

 


 

ضد جوش موضعی راکوتان:

ژل راکوتان (Isotretinoin Gel) با نام تجاری ایزوترکس، آکوتان و راکوتان، یک درمان موثر ضد جوش و برای برطرف کردن جای جوش های خفیف تا متوسط است که می تواند به تنهایی و یا در کنار سایر محصولات ضد جوش از قبیل کرم و ژل های موضعی و یا آنتی بیوتیک‌های خوراکی مورد استفاده قرار گیرد.

همچنین به عنوان سایر موارد مصرف می توان به درمان موضعی اختلالات کراتین سازی، زبری، چین و چروک خفیف ناشی از آفتاب و افزایش پیگمانتاسیون (تیرگی و لک) نیز اشاره کرد.


آیا ضد جوش موضعی راکوتان موثر است؟

استفاده از ژل راکوتان به عنوان داروی ضد جوش در نواحی از پوست شما که دارای آکنه است به رفع انسداد منافذ و درمان جوش های سرسیاه یا سرسفید کمک می کند. همچنین در کاهش التهاب تاثیر به‌سزایی دارد.


ژل ضد جوش راکوتان مناسب چه کسانی است؟

ژل موضعی راکوتان مناسب نوجوانان در دوران بلوغ و تمامی افراد دارای آکنه های خفیف تا متوسط است.

مصرف ژل ضد جوش راکوتان به کودکان زیر 12 سال و افرادی که به سن بلوغ نرسیده اند توصیه نمی شود.


 

زل راکوتان پماد راکوتان راکوتان موضعی

 

 


 

قبل از مصرف راکوتان چه کارهایی باید انجام بدهیم؟

  • قبل از شروع درمان ضد جوش با راکوتان، زنان در سن باروری باید کاملاً مطمئن باشند که باردار نیستند و در حین مصرف دارو یا یک ماه پس از اتمام درمان باردار نمی شوند. ضروری است که بیماران بدانند داروی ضد جوش راکوتان به احتمال زیاد باعث نقایص شدید مادرزادی در کودکی می شود که مادر در طول درمان یا در ماه بعد از درمان باردار شده است.
  • قبل از شروع مصرف راکوتان و در طول درمان ضد جوش، برای کنترلی چربی خون، قند خون و... آزمایش خون خواهید داشت.
  • اگر سابقه آلرژی به ایزوترتینوئین و مشتقات آن و یا هر حساسیت دارویی و خوراکی دیگر را دارید و یا به اگزمای پوستی مبتلا هستید، قبل از شروع مصرف موارد ذکر شده را را با پزشک خود در میان بگذارید .
  • مصرف این دارو باید تحت نظارت دقیق پزشک متخصص باشد. اگرچه اکثر افراد راکوتان را یک داروی ضد جوش بی خطر می دانند، اما بیماران را ملزم می کند تا ماهانه به پزشک خود مراجعه کنند تا سلامت و رفاه آنها را زیر نظر داشته باشد.
  • قبل از شروع مصرف، راهنمای دارویی همراه با ضد جوش راکوتان را بخوانید و هر بار که نسخه می گیرید این کار را انجام دهید زیرا ممکن است اطلاعات و دستور جدیدی برای مصرف دارو وجود داشته باشد. توجه داشته باشید که راهنمای مصرف دارو نمی‌تواند جایگزین مشاوره با پزشک متخصص باشد.


تداخل های دارویی راکوتان:

  • راکوتان ممکن است با داروهای زیر تداخل داشته باشد: ویتامین A، آنتی بیوتیک های خوراکی و موضعی تتراسایکلین (داکسی سایکلین ، مینوسیکلین ، تتراسایکلین)، قرص های ضد بارداری، داروهای استروئیدی که به صورت خوراکی یا تزریقی مصرف می شوند.
  • مصرف همزمان با قرص های ضدبارداری حاوی پروژسترون ممکن است اثرات ضدبارداری این قرص ها را از بین ببرد.
  • مصرف همزمان ایزوترتینوئین و تتراسیکلین ممکن است ریسک افزایش فشار خون داخل جمجمه ای را افزایش دهد.


عوارض راکوتان و نکات قابل توصیه برای مصرف آن به عنوان درمان ضد جوش :

  • از مصرف همزمان ویتامین A یا سایر مکمل‎‌ های حاوی ویتامین ‌A، و همچنین مشتقات ویتامین A مگر در صورت تشخیص پزشک، خودداری گردد.
  • در صورت کاهش ناگهانی دید در شب، از رانندگی و کار با ماشین‎‎آلاتی که نیاز به بینایی دقیق دارند، خودداری کرده و به پزشک مراجعه شود.
  • راکوتان یک داروی ضد جوش سمی است و فقط باید توسط متخصص پوست تجویز گردد. این دارو برای مدت حداقل 4 ماه مصرف شده و معمولاً تکرار دوره لازم نیست.
  • در طول درمان و حداقل تا یک ماه پس از پایان دوره درمان از اهدای خون بپرهیزید.
  • قبل از شروع مصرف داروی ضد جوش راکوتان و یک ماه پس از اتمام دوره درمان و سپس هر سه ماه یک بار، عملکرد کبدی و میزان چربی‎‌ های پلاسما باید مورد ارزیابی قرار بگیرند.
  • از مصرف تتراسیکلین، مقادیر زیاد مواد غذایی یا دارویی حاوی ویتامین A (بیشتر از ۵-۴ هزار واحد در روز) و کراتولیتیک‎‌ ها طی دوره درمان با راکوتان باید خودداری کنید.
  • در افراد دیابتی و همچنین افراد مبتلا به کراتیت (به ویژه در افراد مبتلا به سندرم چشم خشک) به طور مرتب میزان قند خون باید ارزیابی شود.
  • از مصرف نوشیدنی‌های الکلی و دخانیات خودداری کنید.
  • در طول درمان ضد جوش با راکوتان، پوست شما در برابر نور آفتاب و اشعه UV بسیار حساس خواهد شد. بنابراین لازم است از آفتاب گرفتن و برنزه شدن (حمام آفتاب و سولاریوم) بپرهیزید.
  • استفاده از ضد آفتاب فاقد چربی در تمام درمان های ضد جوش الزامی است.
  • درصورت بارداری تا یک ماه بعد از اتمام دوره‌ی درمان ضد جوش با راکوتان، خطر ایجاد اختلالات جسمی و ذهنی برای جنین وجود خواهد داشت. توجه داشته باشید که این عوارض هم در مورد راکوتان خوراکی و هم ژل راکوتان صدق می کند.
  • برای مشاهده اثرات ضد جوش راکوتان حداقل 6 تا 8 هفته زمان لازم است.
  • به عنوان رایج ترین عوارض مصرف ژل راکوتان می توان به قرمزی و حساسیت پوست، پوسته ریزی و احساس کشیدگی پوست ناشی از خشکی پوست صورت و خشکی پوست اطراف لب ها اشاره کرد، این عوارض با قطع مصرف راکوتان از بین می روند.
  • در طول درمان برای کنترل خشکی پوست خود از مرطوب کننده مخصوص پوست چرب برای صورت و بالم لب برای لب و نواحی اطراف آن و همچنین از لوسیون بدن مرطوب کننده برای سایر نواحی بدن خود استفاده کنید.
  • از مصرف غذاهایی که میزان چربی بالایی دارند خودداری کنید.

 

عوارض راکوتان درمان آکنه با راکوتان ایزوترتینوئین

 

 


 

راکوتان و بارداری :

همانطور که در این مقاله ذکر شد، بانوان باید قبل، درحین و یک ماه پس از درمان ضد جوش با راکوتان از روش‌های مطمئن جلوگیری از بارداری استفاده کنند.
اگر حاملگی در طول درمان با راکوتان رخ دهد مصرف دارو باید فوراً قطع شده و برای ارزیابی شرایط و به حداقل رساندن اثرات منفی راکوتان برای جنین در سریع ترین زمان به متخصص زنان و زایمان که در مسمومیت باروری تجربه دارد مراجعه شود.


آیا آقایانی که قصد بچه دار شدن دارند و راکوتان مصرف می کنند نیز باید نگران عوارض ایزوترتینوئین روی جنین باشند؟

خیر؛ در مورد آقایان استفاده از راکوتان به عنوان درمان ضد جوش هیچگونه ممنوعیتی حتی در زمان اقدام برای بچه دار شدن وجود ندارد؛ ایزوترتینوئین روی اسپرم تأثیری ندارد. نکته مهم این است که همه بیماران، زنان و مردان ، باید نسبت به بارداری و احتمال پی آمد آن آگاه باشند.


تاثیر راکوتان بر پریود بانوان:

در کارآزمایی سال 2016 روی 50 بیمار ، ایزوترتینوئین برای آکنه ولگاریس شروع شد ، محققین گزارش دادند که 34٪ یک عارضه جانبی مرتبط با قاعدگی (الیگومنوره ، آمنوره یا دیسمنوره) را تجربه کرده اند که با افزایش هورمون لوتئینیزه کننده سرم مطابقت دارد.

 

راکوتان در بارداری عوارض راکوتان نقص مادرزادی

 

 


 

چگونه می توان عوارض جانبی ضد جوش راکوتان را کاهش داد؟

اقدامات کافی برای کنترل خشکی پوست شامل استفاده ی مداوم از مرطوب کننده، بالم لب و لوسیون بدن می‌باشد. هوای اتاق خواب خنک باشد و پنجره اتاق را در شب باز نگه دارید. از آنجا که داروهای موضعی ضد جوش ممکن است به خشکی پوست اضافه کنند ، قطع سایر داروهای آکنه در هنگام مصرف راکوتان توصیه می شود.

مصرف دارو "همراه با غذا" مهم است. زیرا این دارو با مصرف غذاهای چرب بهتر جذب بدن می شود. توصیه می‌شود بیماران قرص خود را با برخی از غذاهای چرب مانند آجیل ، پنیر ، آووکادو ، گوشت یا ماهی های چرب مانند ماهی تن یا ماهی آزاد مصرف کنند. امانکته ی مهم این است که از مصرف بیش از حد چربی خودداری شود.

عوارض راکوتان کاهش عوارض راکوتان مرطوب کننده

 

گرد آورنده: دنیا کشاورز

 

برای اطلاع از موجودی ژل موضعی راکوتان در داروخانه ی داروکالا و  جهت کسب اطلاعات بیشتر با داروخاه تماس حاصل فرمایید.