آمپول ملیتاید یک آمپول برای لاغری و کاهش اشتها است. یک سوال شایع در بین افراد استفاده کننده از آمپول های لاغری این است که چه تفاوتی بین آمپول ملیتاید (Melitide) ایرانی و نمونه های خارجی مثل ساکسندا و ویکتوزا وجود دارد و بعضی از افراد نگران هستند که آیا آمپول ملیتاید (Melitide) می تواند جایگزین مناسبی به جای ساکسندا و ویکتوزا باشد و کیفیت لازم را دارد یا خیر. بر همین اساس مقاله ی پیش رو در پاسخ به این سوالات موارد زیر را در بر خواهد گرفت:

  • معرفی آمپول ملیتاید (لیراگلوتاید)
  • تفاوت آمپول ویکتوزا، ساکسندا و ملیتاید (Melitide)
  • نکاتی که باید درباره ی آمپول ملیتاید (Melitide)بدانیم
  • عوارض آمپول ملی تاید(Melitide)
  • چه مقدار کاهش وزن با مصرف قلم  ملیتایید(Melitide) رخ می دهد؟ 
  • چرا لیراگلوتاید تجویز می شود؟
  • لیراگلوتاید چگونه باید مصرف شود؟
  • چه اقدامات احتیاطی خاصی باید در مصرف لیراگلوتاید رعایت شود.

متاسفانه در حال حاضر این محصول در داروخانه موجود نیست.

 

برای مشاهده ی مکمل های لاغری بر روی آن کلیک نمایید.   

آمپول ملیتاید

 


 

معرفی آمپول ملیتاید (لیراگلوتاید):

آمپول ملیتاید یک آمپول ایرانی ساخت شرکت سیناژن می باشد و در درمان افراد مبتلا به چاقی و همچنین افراد دیابتی برای کنترل سطح گلوکز خون تنها با تجویز پزشک به کار می رود. آمپول ملیتاید (Melitide) از طریق کاهش اشتها و تاخیر در تخلیه ی معده باعث کاهش وزن می شود.

 


 

تفاوت آمپول ویکتوزا، ساکسندا و ملیتاید (Melitide) چیست؟

ساکسندا (saxenda) و ویکتوزا (victoza) و ملیتاید(Melitide)، از لحاظ دارویی و مولکولی باهم تفاوتی ندارند و هر سه حاوی لیراگلوتاید می باشند. تقاوت ساکسندا و ویکتوزا در اندازه آنها می باشد، ساکسندا قلم حاوی ۳ میلی گرم و ویکتوزا حاوی ۱.۸ میلی گرم می باشد. همچنین مورد استفاده ساکسندا برای کاهش وزن است و ویکتوزا در بیماران دیابتی برای کنترل سطح گلوکوز استفاده می شود و هردوقلم ساکسندا و ویکتوزا ساخت شرکت Novo Nordisk  می باشند. ملیتاید(Melitide) نسخه ی ایرانی آمپول ساکسندا و ویکتوزا می باشد و برای کاهش وزن به کار می رود و از آنجاییکه فعلا واردات آمپول ساکسندا و ویکتوزا صورت نمی گیرد می توان از مشابه ایرانی یعنی آمپول ملیتاید(Melitide) با همان ترکیبات و مواد موثره و عملکرد برای کاهش وزن استفاده کرد.

 



 

نکاتی که باید درباره ی آمپول ملیتاید (Melitide) بدانیم:

  • قلم ملیتاید(Melitide) را تنها با دستور پزشک مصرف کنید و از مصرف سرخود و یا توصیه به دیگران بدون مشورت با پزشک بپرهیزید.
  • میزان قند خون فرد قبل از مصرف و همچنین در طی مصرف باید بررسی شود
  • این دارو نباید در بیماران دارای دیابت نوع 1 یا درمان دیابت کتواسییدوز استفاده شود
  •  مصرف این دارو در افرادی که نارسایی کبدی و کلیوی دارند باید با احتیاط و فقط تحت نظر پزشک مصرف شود
  • بیمار باید از نظر سلامت روان بررسی شود و نباید دچار عواملی مانند افسردگی باشد
  • آمپول ملیتاید با آنتی بیوتیک های فلوروکینولونی تداخل دارویی دارد
  • شما می‌توانید ملیتاید و انسولین را در یک ناحیه تزریق کنید (مثلا در ناحیه شکم) ولی این دو تزریق نباید دقیقا در کنار هم باشد.
  • قلم ملیتاید خود را حتی در صورتی که سوزن آن را تعویض نموده‌اید در اختیار دیگران قرار ندهید. زیرا ممکن است اسبب انتقال عفونت شود.

 

 


 

عوارض آمپول ملیتاید (Melitide): 

  • شایع ترین عارضه ی آمپول ملیتاید(Melitide) ایجاد مشکلات گوارشی است که با ادامه ی مصرف و افزایش تدریجی دوز مصرفی کاهش می یابد
  • درمواردی در افراد دارای اضافه وزن که تحت درمان با آمپول ملیتاید (Melitide) هستند افزایش ضربان قلب در حالت استراحت گزارش شده است اگر این علائم پیوسته و تکرار شونده بود باید به پزشک اطلاع داده شود.

 


 

چه مقدار کاهش وزن با مصرف آمپول ملیتاید (Melitide) رخ می دهد؟

برای پاسخ به این سوال ابتدا لازم است بدانیم چاقی یا اضافه وزن چیست؟ و چه راهکارهایی برای کاهش وزن وجود دارد؟

زمانیکه مقدار چربی بدن نسبت به بافت کم چرب بدن بیشتر باشد اضافه وزن یا چاقی گفته می شود. یک تعریف علمی رایج برای چاقی استفاده از شاخص توده بدنی یا BMI می باشد

نحوه ی محاسبه ی BMI:
فرمول محاسبه ی توده بدنی : وزن / قد× قد
قد: بر اساس متر
وزن: کیلوگرم
BMI بین 18.5 تا 24.9  طبیعی در نظر گرفته می شود و اعداد بیشتر از 24.9 نشان دهنده ی افزایش وزن است.

Melitide

 


 

شیوه های کاهش وزن:

- تغییر در شیوه زندگی:

  • داشتن یک برنامه ی منظم با اهداف دست یافتنی متناسب با شرایط فردی
  • کنترل کالری مصرفی و داشتن یک رژیم غذایی اصولی و کارآمد
  • داشتن فعالیت بدنی منظم 
  • کنترل و درمان تنش های روحی و استرس ها

 

 

 

- دارو درمانی:

درمان های دارویی فقط در برخی از موارد و آن هم تنها تحت نظر پزشک در کنار رژیم غذایی و فعالیت بدنی موثر خواهد بود. از جمله دارو های رایج برای درمان اضافه وزن می توان به ملی تاید ایرانی اشاره کرد. میزان کاهش وزن در افراد مختلف متفاوت است و پاسخ افراد مختلف به آمپول ملیتاید یکسان نیست.


در افرادی که از آمپول ملیتاید برای کاهش وزن استفاده می کنند بعد از 16 هفته پس از مصرف، حداقل باید 4  درصد از وزن اولیه خود را از دست بدهند و اگر در فرد حداقل 4 درصد وزن اولیه ، کاهش وزن رخ نداده بود باید مصرف دارو قطع شود.

 

- جراحی:

اگر فردی از موارد ذکر شده مثل تغییر سبک زندگی و دارو درمانی نتیجه نگرفت با تشخیص پزشک می تواند جراحی را به عنوان روشی برای درمان اضافه وزن در نظر بگیرند.

 

 


 

درباره لیراگلوتاید بیشتر بدانید؛

چرا لیراگلوتاید تجویز می شود؟

تزریق لیراگلوتاید (ویکتوزا) همراه با یک برنامه غذایی و ورزشی برای کنترل سطح قند خون در بزرگسالان و کودکان 10 ساله و بالاتر مبتلا به دیابت نوع 2 (شرایطی که در آن بدن به طور معمول از انسولین استفاده نمی کند و بنابراین نمی تواند میزان قند خون را کنترل کند) استفاده می شود) زمانی که سایر داروها سطوح را به اندازه کافی کنترل نکردند. تزریق لیراگلوتاید (Victoza) همچنین برای کاهش خطر حمله قلبی، سکته مغزی یا مرگ در بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 2 و بیماری قلبی و عروقی استفاده می شود. تزریق لیراگلوتاید (ملیتاید) برای درمان دیابت نوع 1 (شرایطی که در آن بدن انسولین تولید نمی کند و بنابراین نمی تواند میزان قند خون را کنترل کند) یا کتواسیدوز دیابتی (یک بیماری جدی که ممکن است در صورت افزایش قند خون ایجاد شود) استفاده نمی شود.)

در بزرگسالان. تزریق لیراگلوتاید (ملیتاید یا ساکسندا) همراه با رژیم غذایی با کالری کاهش یافته و برنامه ورزشی برای کمک به بزرگسالان و کودکان 12 ساله و بالاتر با وزن 132 پوند (60 کیلوگرم) یا بیشتر و چاق یا دارای اضافه وزن استفاده می شود. مشکلات پزشکی مربوط به کاهش وزن و جلوگیری از افزایش مجدد آن وزن. تزریق لیراگلوتاید (ملیتاید یا ساکسندا) برای درمان دیابت نوع 2 استفاده نمی شود. تزریق لیراگلوتاید در دسته ای از داروها به نام مقلدهای اینکرتین قرار دارد. این کار با کمک به لوزالمعده برای ترشح مقدار مناسب انسولین زمانی که سطح قند خون بالا است، عمل می کند. انسولین به انتقال قند از خون به سایر بافت‌های بدن کمک می‌کند، جایی که برای انرژی استفاده می‌شود. تزریق لیراگلوتاید همچنین تخلیه معده را کند می کند و ممکن است باعث کاهش اشتها و کاهش وزن شود.

 

با گذشت زمان، افرادی که دیابت و قند خون بالا دارند می توانند عوارض جدی یا تهدید کننده زندگی از جمله بیماری قلبی، سکته مغزی، مشکلات کلیوی، آسیب عصبی و مشکلات چشمی را تجربه کنند. استفاده از دارو(ها)، ایجاد تغییرات در شیوه زندگی (مانند رژیم غذایی، ورزش، ترک سیگار) و بررسی منظم قند خون ممکن است به مدیریت دیابت و بهبود سلامت شما کمک کند. این درمان همچنین ممکن است شانس ابتلا به حمله قلبی، سکته مغزی یا سایر عوارض مرتبط با دیابت مانند نارسایی کلیه، آسیب عصبی (بی حسی، سردی پاها یا پاها، کاهش توانایی جنسی در مردان و زنان)، مشکلات چشمی، یا از دست دادن بینایی یا بیماری لثه را کاهش دهد. . پزشک و سایر ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی در مورد بهترین راه برای مدیریت دیابت با شما صحبت خواهند کرد.

 

خرید ملیتاید ساکسندا و ویکتوزا

 

این دارو چگونه باید استفاده شود؟

تزریق لیراگلوتاید به عنوان یک محلول (مایع) در یک قلم دوز از قبل پر شده برای تزریق زیر جلدی (زیر پوست) در معده، ران یا بازو می باشد. معمولاً یک بار در روز با غذا یا بدون غذا تزریق می شود. از تزریق لیراگلوتاید تقریباً در زمان معینی در هر روز استفاده کنید. دستورالعمل های روی برچسب نسخه خود را به دقت دنبال کنید و از پزشک یا داروساز خود بخواهید هر قسمتی را که متوجه نمی شوید توضیح دهد. از تزریق لیراگلوتاید دقیقاً طبق دستور استفاده کنید. کمتر یا بیشتر از آن استفاده نکنید یا بیشتر از آنچه پزشک تجویز کرده است استفاده نکنید.

احتمالاً پزشک شما را با دوز کم تزریق لیراگلوتاید شروع می کند و بعد از 1 هفته دوز شما را افزایش می دهد. تزریق لیراگلوتاید (ویکتوزا) دیابت را کنترل می کند اما آن را درمان نمی کند. حتی اگر احساس خوبی دارید به استفاده از تزریق لیراگلوتاید ادامه دهید. بدون مشورت با پزشک، تزریق لیراگلوتاید را قطع نکنید.

اگر بزرگسال هستید که از تزریق لیراگلوتاید (ملیتاید) برای کاهش وزن استفاده می کنید و پس از 16 هفته از درمان مقدار مشخصی وزن کم نمی کنید، بعید است که از استفاده از این دارو سودی ببرید. اگر کودک 12 ساله و بزرگتر هستید که از تزریق لیراگلوتاید (ملیتاید و ساکسندا) استفاده می کنید و پس از 12 هفته با دوز نگهدارنده مقدار مشخصی وزن کم نمی کنید، بعید است که از استفاده از این دارو سودی ببرید. اگر در هفته های اول درمان به اندازه کافی وزن کم نکردید، پزشک ممکن است به شما بگوید که تزریق لیراگلوتاید (Saxenda) را متوقف کنید.

شما باید سوزن ها را جداگانه بخرید. از پزشک یا داروساز خود بپرسید که برای تزریق دارو به چه نوع سوزنی نیاز دارید. دستورالعمل های سازنده برای تزریق لیراگلوتاید با استفاده از قلم را حتما بخوانید و متوجه شوید. همچنین مطمئن شوید که می دانید چگونه و چه زمانی یک قلم جدید تنظیم کنید، و اگر قلم خود را رها کردید چه کاری باید انجام دهید. اگر نابینا هستید یا بینایی ضعیفی دارید و نمی توانید دوز شمارنده روی قلم را بخوانید، بدون کمک از این قلم استفاده نکنید. از پزشک یا داروساز خود بخواهید تا نحوه استفاده از قلم را به شما نشان دهد. دستورالعمل ها را با دقت دنبال کنید.

 

نحوه تزریق ملیتاید

چه اقدامات احتیاطی خاصی را باید رعایت کنم؟

قبل از استفاده از تزریق لیراگلوتاید،

 اگر به لیراگلوتاید، هر داروی دیگر یا هر یک از مواد تشکیل دهنده تزریق لیراگلوتاید حساسیت دارید، به پزشک و داروساز خود اطلاع دهید. از داروساز خود بپرسید یا راهنمای دارو را برای لیستی از مواد تشکیل دهنده بررسی کنید.
به پزشک و داروساز خود بگویید که چه داروهای دیگری با نسخه و بدون نسخه، ویتامین ها، مکمل های غذایی و محصولات گیاهی مصرف می کنید یا قصد دارید مصرف کنید. به خصوص مهم است که در مورد تمام داروهایی که از طریق خوراکی مصرف می کنید به پزشک خود اطلاع دهید زیرا لیراگلوتاید ممکن است نحوه جذب این داروها توسط بدن شما را تغییر دهد. همچنین در مورد سایر داروهای تقلید کننده اینکرتین مانند آلبیگلوتید (Tanzeum؛ دیگر در ایالات متحده موجود نیست)، دولاگلوتاید (Trulicity)، اگزناتید (Bydureon، Byetta)، لیکسیسناتید (Adlyxin، در Soliqua)، یا سماگلوتید (Ozempic) به پزشک خود اطلاع دهید.

انسولین؛ یا داروهای خوراکی دیابت، مانند سولفونیل اوره ها، از جمله کلرپروپامید، گلیمپراید (Amaryl، در Duetact)، گلیپیزید (Glucotrol)، گلیبورید (DiaBeta، Glynase)، تولازامید، و تولبوتامید. پزشک ممکن است نیاز به تغییر دوز داروهای شما داشته باشد یا شما را به دقت از نظر عوارض جانبی تحت نظر داشته باشد.
اگر مقدار زیادی الکل می نوشید یا تا به حال مصرف کرده اید، اگر افسردگی داشته اید، به خودکشی فکر کرده اید یا اقدام به خودکشی کرده اید، تغییر در رفتار، پانکراتیت (التهاب پانکراس) به پزشک خود اطلاع دهید.

مشکلات شدید معده، از جمله گاستروپارزی (آهسته شدن حرکت غذا از معده به روده کوچک)، مشکلات هضم غذا. سطح بالای تری گلیسیرید (چربی) در خون؛ سنگ های صفراوی (رسوبات جامدی که در کیسه صفرا تشکیل می شوند)؛ یا بیماری کیسه صفرا، کلیه یا کبد. همچنین اگر اخیراً اسهال، تهوع یا استفراغ داشته‌اید یا نمی‌توانید از طریق دهان مایعات بنوشید، که ممکن است باعث کم‌آبی (از دست دادن مقدار زیادی مایعات بدن) شوید، به پزشک خود اطلاع دهید.
اگر باردار هستید، قصد بارداری دارید یا در حال شیردهی هستید به پزشک خود اطلاع دهید. اگر باردار هستید، نباید از تزریق لیراگلوتاید (ملیتاید و ساکسندا) برای کاهش وزن استفاده کنید. اگر در حین استفاده از تزریق لیراگلوتاید (ویکتوزا، ملیتاید یا ساکسندا) باردار شدید، با پزشک خود تماس بگیرید.
از پزشک خود بپرسید ک
ه اگر مریض شدید، دچار عفونت یا تب شدید، استرس غیرعادی را تجربه کردید یا آسیب دیدید، چه کاری انجام دهید. این شرایط می تواند بر قند خون شما و مقدار لیراگلوتید مورد نیاز شما تأثیر بگذارد.

 

آمپول ملیتاید در داروکالا

چه دستورات غذایی خاصی را باید رعایت کنم؟

مطمئن شوید که تمام توصیه های ورزشی و رژیم غذایی که توسط پزشک یا متخصص تغذیه ارائه شده است را دنبال کنید.

 

اگر یک نوبت را فراموش کردم چه باید بکنم؟

به محض یادآوری دوز فراموش شده را تزریق کنید. با این حال، اگر تقریباً زمان مصرف نوبت بعدی فرا رسیده است، دوز فراموش شده را رها کنید و برنامه دوز منظم خود را ادامه دهید. برای جبران دوز فراموش شده، دوز دوز تزریق نکنید. اگر مصرف تزریق لیراگلوتاید را برای 3 روز یا بیشتر فراموش کردید، با پزشک خود تماس بگیرید.

 

 

این دارو می تواند چه عوارض جانبی داشته باشد؟ 

این دارو ممکن است باعث تغییراتی در قند خون شما شود. شما باید علائم قند خون پایین و بالا را بدانید و در صورت داشتن این علائم چه کاری انجام دهید. تزریق لیراگلوتاید ممکن است عوارض جانبی ایجاد کند. اگر هر یک از این علائم شدید است یا از بین نمی رود، به پزشک خود اطلاع دهید:

  •      سردرد
  •      یبوست
  •      سوزش سردل
  •      آبریزش بینی، عطسه یا سرفه
  •      خستگی
  •      مشکل در ادرار کردن یا درد یا سوزش در هنگام ادرار

 

 

چه اطلاعات دیگری باید بدانم؟

اگر از تزریق لیراگلوتاید (ویکتوزا) برای درمان دیابت استفاده می کنید، قند خون و هموگلوبین گلیکوزیله (HbA1c) شما باید به طور منظم بررسی شود تا پاسخ شما به این دارو مشخص شود. همچنین پزشک به شما می گوید که چگونه با اندازه گیری سطح قند خون در خانه، پاسخ خود را به تزریق لیراگلوتاید بررسی کنید. این دستورالعمل ها را به دقت دنبال کنید.

اگر از تزریق لیراگلوتاید (ملیتاید و ساکسندا) برای کنترل وزن استفاده می کنید، ضربان قلب و وزن شما به طور منظم در طول درمان بررسی می شود. اجازه ندهید دیگران از داروهای شما استفاده کنند. هر سوالی در مورد دریافت مجدد نسخه خود دارید از داروساز خود بپرسید.

برای شما مهم است که فهرستی مکتوب از تمام داروهای تجویزی و بدون نسخه  که مصرف می‌کنید، و همچنین محصولاتی مانند ویتامین‌ها، مواد معدنی یا سایر مکمل‌های غذایی داشته باشید. هر بار که به پزشک مراجعه می کنید یا در بیمارستان بستری می شوید، باید این لیست را همراه خود داشته باشید. همچنین اطلاعات مهمی است که باید در مواقع اضطراری همراه خود داشته باشید.

 

قیمت آمپول ملیتاید