منوتروپین (Menotropin):

آمپول منوتروپین اولین گنادوتروپین تجاری است که از ادرار زنان یائسه استخراج شدکه به آن  منوتروپین یا گنادوتروپین یائسگی انسانی ( اچ ام جی = HMG) می گویند. منوتروپین یا اچ ام جی برای درمان برخی از مشکلات باروری در زنان استفاده می شود. آمپول منوتروپین هورمون محرک فولیکول (FSH) و هورمون لوتئینه کننده (LH) را فراهم می کند که به تحریک تخمدان های سالم برای تولید تخمک کمک می کند. منوتروپین معمولاً در ترکیب با هورمون دیگری (گنادوتروپین کوریونی انسانی-hCG) استفاده می‌شود تا با ایجاد رشد و آزادسازی تخمک بالغ (تخمک‌گذاری) به باردار شدن کمک کند. این دارو برای زنانی که تخمدان‌هایشان دیگر تخمک نمی‌سازد توصیه نمی‌شود.  

منوتروپین ها ترکیبی از هورمون محرک فولیکول (FSH) و هورمون لوتئینه کننده (LH) هستند. FSH و LH در رشد فولیکول‌ها (تخمک ها) که توسط تخمدان‌ها در زنان تولید می‌شوند، مهم هستند. منوتروپین ها برای کمک به بدن شما برای تولید تخمک های متعدد در طول تخمک گذاری، در آماده سازی برای لقاح آزمایشگاهی استفاده می شوند.

 

خرید آمپول هاش ام جی

 


 

نکاتی که قبل از مصرف منوتروپین ها باید بدانید:

اگر تخمدان های شما به درستی کار نکنند، منوتروپین ها باعث تخمک گذاری نمی شوند.  پزشک آزمایش خون و معاینه لگن را انجام می دهد تا مطمئن شود که شرایطی ندارید که مانع از استفاده ایمن از منوتروپین شود. باروری شریک جنسی مرد شما نیز باید قبل از درمان با منوتروپین بررسی شود.

 

برای اطمینان از بی خطر بودن منوتروپین ها، در صورت داشتن موارد زیر به پزشک خود اطلاع دهید:

  •      آسم؛
  •      سابقه جراحی معده؛
  •      سابقه کیست تخمدان یا "پیچ خوردگی" (پیچ خوردگی) تخمدان شما. یا
  •      عوامل خطر برای لخته شدن خون (مانند دیابت، سیگار کشیدن، بیماری قلبی، بیماری عروق کرونر، اضافه وزن، داشتن سابقه خانوادگی بیماری عروق کرونر).

 

 

افزایش احتمال بارداری چندقلویی با منوتروپین ها:

استفاده از منوتروپین ها می تواند شانس شما را برای داشتن چندقلو (دوقلو، سه قلو، چهار قلو و غیره) افزایش دهد. حاملگی چند قلو حاملگی پرخطر برای مادر و نوزاد است. دستورالعمل های پزشک خود را در مورد مراقبت های ویژه ای که ممکن است در دوران بارداری خود نیاز داشته باشید، دنبال کنید.  اگر پس از درمان با این دارو باردار شوید، منوتروپین ها ممکن است خطر بارداری لوله ای، سقط جنین، مرده زایی، زایمان زودرس، نقص های مادرزادی یا تب بعد از زایمان را افزایش دهند. اگر در مورد این خطرات نگران هستید با پزشک خود صحبت کنید.

menotropin HMG PDhomog

 

چگونه باید از منوتروپین استفاده کنم؟

تمام دستورالعمل های روی برچسب نسخه خود را دنبال کنید. پزشک ممکن است گهگاه دوز مصرفی شما را تغییر دهد تا مطمئن شود بهترین نتایج را دریافت می کنید. از منوتروپین ها در مقادیر بزرگتر یا کوچکتر یا بیشتر از مقدار توصیه شده استفاده نکنید. این دارو زیر پوست تزریق می شود. ممکن است نحوه استفاده از تزریق در خانه به شما نشان داده شود. اگر نحوه تزریق را نمی دانید و سوزن ها و سرنگ های استفاده شده را به درستی دور بیندازید، این دارو را خود تزریق نکنید. 

منوتروپین ها به صورت یک داروی پودری هستند که قبل از استفاده باید با یک مایع (رقیق کننده) مخلوط شوند. اگر از تزریقات در خانه استفاده می کنید، مطمئن شوید که نحوه درست ترکیب و نگهداری دارو را می دانید. تمام اطلاعات بیمار، راهنماهای دارو و برگه های دستورالعمل ارائه شده به شما را بخوانید. اگر سوالی دارید از پزشک یا داروساز خود بپرسید.

پس از مخلوط کردن، دارو را به آرامی بچرخانید. داروی مخلوط را تکان ندهید وگرنه ممکن است کف کند. دوز خود را فقط زمانی آماده کنید که آماده تزریق هستید، آن را برای استفاده بعدی ذخیره نکنید. اگر مخلوط تغییر رنگ داده یا ذرات در آن وجود دارد، از آن استفاده نکنید. برای دریافت داروی جدید با داروساز خود تماس بگیرید.

 

ممکن است لازم باشد بیش از 1 ویال منوتروپین برای کل دوز خود استفاده کنید. پس از تزریق، هر قسمت از داروی مخلوط را که استفاده نشده است، فورا دور بریزید. آن را برای استفاده بعدی ذخیره نکنید. برای بهترین نتایج از درمان های باروری خود، دستورالعمل های پزشک خود را با دقت بسیار دنبال کنید.

فقط یکبار از سوزن و سرنگ یکبار مصرف استفاده کنید.  این ظرف را دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی نگهداری کنید. برای اطمینان از موثر بودن دارو، به آزمایش خون و معاینه سونوگرافی مکرر نیاز دارید. همچنین ممکن است لازم باشد دمای خود را در نمودار روزانه ثبت کنید. داروی پودری مخلوط نشده را در دمای اتاق به دور از رطوبت، گرما و نور نگهداری کنید. همچنین می توانید پودر را در یخچال نگهداری کنید. اما از یخ زدگی محافظت کنید.

ناباروری اغلب با ترکیبی از داروها درمان می شود. از تمام داروها طبق دستور پزشک استفاده کنید. راهنمای دارو یا دستورالعمل های بیمار ارائه شده با هر دارو را بخوانید. دوز یا برنامه دارویی خود را بدون نظر پزشک تغییر ندهید.

 

منوتروپین

 


 

دیگر نام های تجاری HMG (هاش ام جی):

پرگونال(Pergonal)
هومگون(Humegon)
منوپور(Menopur)

 

آمپول هاش ام جی HMG منوتروپین

 

 

آمپول HMG در زنان با آزادسازی تخمک ها از تخمدان و در مردان  با افزایش سطح تستسرون عمل می کند.

 

 موارد استفاده از آمپول HMG:

  • درمان ناباروری زنان
  • درمان هایپوگنادیسم مردان( تاخیر در بلوغ و تعداد کم اسپرم)
  • ناباروری مردان

 


مزایای تزریق هاش ام جی:

  • در درمان ناباروری زنان:

 


 

تزریق آمپول HMG به رشد طبیعی تخمک در زنان نابارور کمک می کند و باعث تحریک ترشح تخمک بالغ سالم می شود در نتیجه ی آن احتمال بارداری موفقیت آمیز را افزایش می دهد. آمپول اچ ام جی باید حتما توسط پزشک تجویز شود.

 

  • در درمان هیپوگنادیسم مردانه:

هیپوگنادیسم مردانه در واقع عملکرد نامناسب اندام های تولید مثل(بیضه) است که باعث عدم تولید هورمون های جنسی مورد نیاز باروری می شود. یکی از راه های درمان این بیماری تزریق امپول HMG یا منوتروپین می باشد که به عنوان هورمون جنسی مرد(تسترون) عمل می کند و تولید اسپرم را در مردان بهبود می بخشد و ناباروری را کاهش می دهد.

 

  • در درمان ناباروری آقایان:

 


 

ناتوانی مرد در ایجاد بارداری در یک زن بارور، ناباروری مردان گفته می شود که ممکن است به دلیل مقدار ناکافی هورمون جنسی در مردان باشد که بر سلامت اسپرم و همچنین تعداد اسپرم تاثیر می گذارد.سرنگ اچ ام جی تعداد اسپرم و کیفیت آن را بهبود می بخشد و احتمال بارداری را افزایش می دهد.

 

نحوه ی تزریق منوتروپین: 

تزریق سرنگ اچ ام جی زیرپوستی است و حتما باید با تجویز پزشک مصرف شود زیرا پزشک با توجه به شرایط بیمار زمان و میزان دوز مصرفی را تعیین می کند و امکان دارد آمپول HMG همراه با داروی دیگری برای بیمار تحت درمان تجویز شود.

 

عوارض جانبی شایع مصرف آمپول HMG:

اکثر عوارض جانبی به مراقبت پزشکی نیاز ندارند و طی سازگاری بدن با دارو از بین می روند.از اثرات جانبی رایج می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سردرد
  • درد در محل تزریق
  • واکنش آلرژیک محل تزریق
  • درد و گرفتگی شکم
  • حالت تهوع


در صور
ت مشاهده ی علایم زیر لازم است تا به پزشک اطلاع دهید:

  • درد شدید لگن
  • اسهال
  • استفراغ
  • افزایش ناگهانی وزن
  • مشکل تنفسی
  • کاهش دفع ادرار در هنگام درمان

 


در دوران بارداری :

به هیچ عنوان از این دارو استفاده نکنید زیرا مطالعاتی که بر روی انسان و حیوانات صورت گرفته است اثرات مضر قابل توجهی را بر روی کودک در حال رشد نشان داده است.

 

در دوران شیردهی:

مصرف HMG در این دوران باید با مشورت پزشک صورت بگیرد.

 

مصرف الکل:

بهتر است برای اثربخشی بیشتر آمپول منوتروپین از الکل استفاده نکنید.

 

احتمال چندقلوزایی:

HMG ممکن است در هر چرخه بیش از یک فولیکول را تحریک کند اگر مصرف هاش ام جی به صورت صحیح و دقیق صورت گیرد، احتمال بارداری چندقلویی حدود 10 تا 20 درصد بارداری ها است.

 

 

اگر دوز تزریقی آمپول HMG را فراموش کردید چه باید کرد؟

اگر دوز تزریقی آمپول اچ ام جی را فراموش کردید، حتما با پزشک خود درمیان بگذارید

 

 

برندهای مختلف آمپول HMG:

PDHoMoG 75I.U Injection(پی دی هوموگ 75)
Menonys 150I.U Injection
Zyhmg 150I.U Injection
Menodac 150I.U Injection
Materna Hmg 150I.U Injection
Diva Hmg 150I.U Injection

 

در چه شرایطی باید آمپول HMG را نگهداری کرد:

دارو HMG (منوتروپین) را باید در دمای 2 تا 30درجه سانتی گراد نگه داری کرد و به محض مخلوط کرد دارو با آب مقطر دارو باید مصرف شود و باقی مانده ی آن دور ریخته شود.

 

امنوپیور یا هاش ام جی برای درمان ناباروری

 


 

سوال و جواب راجع به آمپول منوتروپین:

منوتروپین برای مردان چیست؟

اگر برای تعداد کم اسپرم تحت درمان هستید و به مدت 6 ماه از مکمل ها استفاده کرده اید، پزشک ممکن است داروی هورمونی دیگری مانند منوتروپین یا تزریق اوروفولیتروپین به شما بدهد.

 

عوارض جانبی جدی منوتروپین چیست؟

اثرات جانبی:

  •      درد معده، نفخ؛
  •      حالت تهوع، استفراغ، اسهال؛
  •      افزایش سریع وزن، به ویژه در صورت و ناحیه میانی بدن؛
  •      ادرار کم یا بدون ادرار؛ یا.
  •      درد هنگام نفس کشیدن، ضربان قلب سریع، احساس تنگی نفس (مخصوصاً هنگام دراز کشیدن).

 

منوتروپین به چه چیزی معروف است؟

منوتروپین (همچنین به نام گنادوتروپین یائسگی انسان یا hMG) یک داروی هورمونی فعال برای درمان اختلالات باروری است.

 

آیا منوتروپین باعث تخمک گذاری می شود؟

منوتروپین یک داروی تجویزی است که برای القای تخمک گذاری در آماده سازی برای لقاح آزمایشگاهی استفاده می شود.

 

چه داروهایی قدرت باروری مردان را افزایش می دهد؟

پزشک ممکن است یک مسدود کننده گیرنده استروژن مانند کلومیفن سیترات تجویز کند که هیپوتالاموس و غده هیپوفیز را در مغز تحریک می کند. این باعث تولید هورمون و ترشح هورمون محرک فولیکول (FSH) و هورمون لوتئینه کننده (LH) می شود که می تواند تولید اسپرم را افزایش دهد. این کار دقیقا توسط منوتروپین نیز انجام می شود. 

 

منوتروپین چگونه کار می کند؟

هورمون محرک فولیکول (FSH) و هورمون لوتئینه کننده (LH) را فراهم می کند که به تحریک تخمدان های سالم برای تولید تخمک کمک می کند.

 

آمپول منوتروپین برای IVF چیست؟

منوتروپین ها برای کمک به بدن شما برای تولید تخمک های متعدد در طول تخمک گذاری، در آماده سازی برای لقاح آزمایشگاهی استفاده می شوند. منوتروپین ها همچنین ممکن است برای اهدافی که در این راهنمای دارویی ذکر نشده استفاده شوند

 

 


 

توصیه هایی درباره مصرف منوتروپین:

  • قبل از شروع منوتروپین و هر بار که دوباره قصد استفاده از آن را دارید، برگه اطلاعات بیمار ارائه شده توسط پزشک خود را بخوانید. شما توسط یک متخصص زنان و نازایی در مورد نحوه استفاده صحیح از این دارو آموزش خواهید دید. همه دستورالعمل های آماده سازی و استفاده را بیاموزید و درک کنید. اگر در مورد این اطلاعات سوالی دارید، با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید.
  • دقیقاً طبق دستور پزشک زیر پوست (زیر جلدی) یا داخل عضله (عضلانی) تزریق کنید. دوز و طول درمان بر اساس وضعیت پزشکی شما، پاسخ به درمان و سایر داروهایی است که ممکن است مصرف کنید. حتماً به پزشک و داروساز خود در مورد تمام محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای نسخه ای، داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) اطلاع دهید. مطمئن شوید که تمام قرارهای پزشکی را نگه دارید تا پزشک شما بتواند پاسخ شما را به دقت کنترل کند تا دوز مناسب شما را تعیین کند. 
  • قبل از مصرف این دارو دست ها را با آب و صابون بشویید. قبل از تزریق هر دوز، محل تزریق را با الکل تمیز کنید. مهم است که محل تزریق را روزانه تغییر دهید تا از ایجاد ناراحتی یا نواحی مشکل دار زیر پوست جلوگیری کنید.
  • یاد بگیرید که چگونه سوزن ها و لوازم پزشکی را ایمن نگه دارید و دور بیندازید. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود مشورت کنید.
  • این دارو را دقیقاً طبق دستور پزشک خود استفاده کنید تا بیشترین سود را از آن ببرید. برای کمک به یادآوری، هر روز در ساعت معینی از آن استفاده کنید. اگر در مورد درمان خود سوالی دارید با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید.

 

قبل از استفاده از منوتروپین به نکات زیر توجه کنید:

  • اگر نارسایی اولیه تخمدان، خونریزی غیرطبیعی واژینال، اختلالات تیروئید یا غده فوق کلیوی کنترل نشده، کیست تخمدان، سرطان سینه، سرطان رحم یا تخمدان، تومور غده هیپوفیز یا هیپوتالاموس، یا ناباروری که ایجاد نشده است، نباید از منوتروپین استفاده کنید. با عدم تخمک گذاری
  • اگر باردار هستید از منوتروپین استفاده نکنید.
  • اگر به منوتروپین ها حساسیت دارید یا اگر دارید نباید از این دارو استفاده کنید:
  • وضعیتی به نام نارسایی اولیه تخمدان؛
  • سرطان سینه، رحم یا تخمدان؛
  • اختلال درمان نشده یا کنترل نشده تیروئید یا غده فوق کلیوی شما.
  • ناباروری که به دلیل عدم تخمک گذاری ایجاد نمی شود.
  • خونریزی غیر طبیعی واژینال که توسط پزشک بررسی نشده است.
  • کیست تخمدان یا بزرگ شدن تخمدان؛
  • تومور غده هیپوفیز یا هیپوتالاموس یا
  • اگر باردار هستید یا در دوران شیردهی هستید.

 

 

برای اطلاع از موجودی آمپول هاش ام جی در داروخانه ی داروکالا و کسب اطلاعات بیشتر با داروخانه به شماره 02177702823 تماس حاصل فرمایید.