آمپول گونال اف چیست ؟

 

گونال اف دارویی است که حاوی ماده فعال فولیتروپین آلفا است. این ماده به عنوان یک راه حل برای تزریق در یک قلم پیش ساخته و به عنوان پودر و حلال موجود در محلول برای تزریق در دسترس است.

 

گونال اف برای درمان چه گروه هایی استفاده می شود؟

 

  • زنان بالغ (18 سال و بالاتر) که تخمک تولید نمی کنند و به درمان با کلومیفن سیترات پاسخ نمی دهند (دارویی دیگر که تخمدان ها را به سمت تولید تخمک تحریک می کند).
  • زنان بالغ که در حال انجام درمان ناباروری هستند مانند لقاح آزمایشگاهی. GONAL-f برای تحریک تخمدان ها برای تولید بیش از یک تخمک به طور همزمان داده می شود.
  • زنان بالغ با کمبود شدید (سطوح بسیار پایین) هورمون لوتئین سازنده (LH) و هورمون تحریک کننده فولیکول (FSH) GONAL-f به همراه دارویی حاوی LH برای تحریک تخمک ها در بلوغ تخمدان ها انجام می شود.
  • مردان بالغ که دچار کمبود هیپوگونادوتروپیک قند خون (یک بیماری کمبود هورمون نادر) هستند GONAL-f همراه با گنادوتروپین کوریونی انسانی (hCG) برای تحریک تولید اسپرم استفاده می شود.
  • این دارو فقط با نسخه قابل تهیه است.

 

ماده فعال موجود در GONAL-f ، فولیتروپین آلفا ، کپی از هورمون طبیعی FSH است. در بدن ، FSH عملکرد تولید مثل را کنترل می کند: در زنان ، تولید تخمک را تحریک می کند. و در مردان ، تولید اسپرم در بیضه ها را تحریک می کند.

 

پیش از این ، FSH استفاده شده در داروها از ادرار استخراج می شد. فولیتروپین آلفا در GONAL-f با روشی معروف به فناوری DNA نوترکیب تولید می شود این سلول توسط یک سلول که ژن دریافت کرده است (DNA) ساخته شده است ، و این باعث می شود FSH انسانی تولید شود.

 

تحقیقات انجام شده بر روی گونال اف:

 

GONAL-f در 222 زنانی که تخمک تولید نمی کردند یا به کلومیفن سیترات پاسخ نمی داند ، مورد مطالعه قرار گرفته است. همچنین به عنوان بخشی از تکنیک های تولید مثل کمک شده در 470 زن مورد مطالعه قرار گرفته است. در این مطالعات ، GONAL-f با FSH انسانی که از ادرار استخراج شده بود مقایسه شد.

 گونال افدر ترکیب با LH نیز در 38 زن مبتلا به کمبود شدید LH و FSH و در ترکیب با hCG در 19 مرد مبتلا به هیپوگنادیسم هیپوگونادوتروفیک مورد بررسی قرار گرفته است.


در مطالعات زنان ، اصلی ترین اقدامات اثربخشی تعداد تخمک های جمع آوری شده ، تعداد زنانی که تخمک ها را آزاد کرده اند و تعداد فولیکول های تولید شده در تخمدان ها (کیسه های کوچک که تخم ها را نگه می دارند) بود. در مردان ، این بررسی ها به تعداد مردانی که در 18 ماه اول درمان شروع به تولید اسپرم می کنند ، می پردازد.

 

گونال اف به همان اندازه FSH انسانی در زنانی که تخمک تولید نکرده و یا به کلومیفن پاسخ نمی داند مؤثر بود: 84٪ از خانمهایی که تخمکGONAL را تولید می کردند ، در مقایسه با 91٪ از افرادی که FSH انسانی دریافت می کردند GONAL-f همچنین به عنوان FSH انسانی در تحریک تخمدانها در طی تکنیک های تولید مثل کمک شده مؤثر بود.

 گونال اف در تحریک رشد تخمک در زنان با کمبود شدید LH و FSH مؤثر بود. در این مطالعه در آقایان ، GONAL-f که در ترکیب با hCG به کار رفته است ، در تحریک تولید اسپرم مؤثر بوده است ، 63٪ مردان شروع به تولید اسپرم کردند.

 

عوارض جانبی گونال اف:

 

شایع ترین عوارض جانبی با GONAL-f )در بیش از 1 بیمار در 10 مشاهده می شود) واکنش در محل تزریق (درد ، قرمزی ، کبودی ، تورم یا سوزش) است. در زنان ، کیست تخمدان (کیسه های مایع درون تخمدان ها) و سردرد نیز در بیش از 1 بیمار در 10 بیمار مشاهده می شود. برای لیست کامل کلیه عوارض جانبی گزارش شده با GONAL-f ، جزوه بسته را مشاهده کنید.

  GONAL-f نباید در افرادی که ممکن است حساسیت زیادی به (فسفروتروپین آلفا ، FSH یا هر یک از مواد دیگر) داشته باشند ، استفاده شود. نباید در بیمارانی که تومورهای غده هیپوفیز یا هیپوتالاموس یا سرطان پستان ، رحم یا تخمدان دارند استفاده شود. نباید از آن استفاده کرد که ممکن است بیمار پاسخ موثری داشته باشد ، مانند بیمارانی که تخمدان یا بیضه آنها کار نمی کند یا در زنانی که به دلایل پزشکی نباید باردار شوند. در خانم ها ، هنگام بزرگ شدن تخمدان یا کیست که ناشی از چیزی غیر از بیماری تخمدان پلی کیستیک یا در هنگام خونریزی غیر قابل توضیح از مهبل باشد ، نباید از GONAL-f استفاده شود. برای لیست کامل محدودیت ها ، به جزوه بسته مراجعه کنید.

در برخی از زنان تخمدان می تواند بیش از حد به تحریک پاسخ دهد. به این بیماری "سندرم هیستerstimulation تخمدان" گفته می شود. پزشکان و بیماران باید از این احتمال آگاه باشند.

 

آمپول گونال اف را در افراد زیر با احتیاط استفاده کنید:

 

  • اختلالات خون ارثی به نام پورفیری ها.
  • زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک(PCOS).
  • زنان در معرض خطر ابتلا به لخته های خون در رگ های خونی (ترومبوآمبولی، مانند ترومبوز ورید عمقی یا آمبولی ریه)، به عنوان مثال به علت سابقه شخصی یا خانوادگی.

 

دوز مصرف داروی گونال اف:

 

  • نازایی ناشی از نقص تخمک گذاری:75 واحد زیر پوستی تا 14 روز هر هفته 37.5 واحد افزایش می یابد تا به 300 واحد برسد. 24 ساعت بعد از آخرین تزریق یک تزریق HCG لازم است.
  • روش های لقاح مصنوعی:  درروز 2و3قاعدگی 150 واحد زیر پوستی تا 5 روزتزریق می شود. سپس 75 تا 150 واحد افزایش می یابد تا به 450 واحد برسد.
  • درمان ناباروری در مردان:150 واحد زیر پوستی همراه با 1000 واحد HCG ، 3 بار در هفته. دوز دارو تا 300 واحد افزایش می یابد.

 

نکات قابل توصیه در مورد آمپول گونال اف:

 

  • ریسک چند قلوزایی را به بیمار اطلاع دهید.
  • در صورتیکه یک دوز فراموش شد دوز بعدی را 2 برابر نکنید.
  • به بیمار یاد آوری شود که HCG جهت تخمک گذاری به همراه دارو ضروری است.
  • در صورت وجود علائم اشکال در تنفس، درد شدید لگن، تهوع، استفراغ، افزایش وزن سریع ، درد معده نفخ و تکرر ادرار با پزشک تماس گرفته شود
  • دوز هایی به صورت قلم ۳۰۰، ۴۵۰ و ۹۰۰ و ویال تزریقی ۷۵ می باشد که توسط شرکت روژین دارو وارد ایران می شود.

 

 

برای اطلاع از موجودی آمپول گونال اف در داروخانه داروکالا و کسب اطلاعات بیشتر با داروخانه تماس حاصل فرمایید.