کلاژن چیست ؟

 

کلاژن یک پروتئین سفت، نامحلول و الیافی در بدن ما است که یک سوم پروتئین در بدن انسان را تشکیل می دهد. این پروتئین یکی از اجزای اصلی بافت همبند می باشد که تاندون ها ، رباط ها ، پوست و عضلات را تشکیل می دهد. این بافت همبند موجب انسجام ، قدرت و خاصیت ارتجاعی بدن می گردد.

 

 الیاف کلاژن از ساختارهای موجود در بدن پشتیبانی می نماید. در اکثر کلاژن ها، مولکول ها در کنار هم قرار گرفته و فیبریل های باریک و بلند تشکیل می دهند. بعضی از انواع فیبریل های کلاژن ، گرم به گرم، از فولاد قوی ترند.

 

 

شما می توانید انواع دیگر مکمل های کلاژن را با کلیک بر روی نوشته آن مشاهده کنید. همچنین می توانید برای خرید پودر کلاژینو، خرید پودر کلاژینو صورتی یا کلاژینو بیوتی، خرید کلاژن ای سی ای، خرید قرص کلاژن یوروویتال، خرید کلاژن پلاس آپوویتال ، خرید کلافیکس استار ویت ، خرید قرص رویال کلاژن ایکس مارت ، ساشه کلاژن بیوتین یوروویتال و ساشه کلاژن درمابست و خرید قرص هیرتامین ادونس فرمولا بر روی نام آنها کلیک کنید.

 

همچنین کلاژن در ماتریکس خارجی سلولی یافت می شود که به سلول ها کمک می کند ساختار خود را حفظ کنند. کلاژن با بازسازی سلولهای مورد نیاز برای حفظ یکپارچگی بافت همبند، مزایای چند بعدی برای سلامت پوست ، استخوان و مفاصل فراهم می کند.

 

 

کلاژن چیست

 

 

سی درصد پروتئین بدن را می توان در پوست، استخوان ها، غضروف ها و تاندون ها پیدا کرد. هنگامی که ما پیرتر می شویم، تولید کلاژن ما کند می شود. بدین خاطر بر رطوب رسانی، لطافت و خاصیت ارتجاعی پوست تاثیر می گذارد. علاوه بر پوست بافت های پیوندی ما نیز شروع به زوال و ضعیف شدن می کنند که منجر به بیماری های مختلف می شود.

 

 

در نتیجه کلاژن یک ماده حیاتی برای حفظ سلامتی و جوانی ما می باشد. در سال های اخیر ، مکمل های کلاژن محبوب شده اند. اکثر آنها هیدرولیز می شوند ، به این معنی که کلاژن شکسته است و جذب آن را برای شما آسان می کند. از بهترین مکمل های حاوی کلاژن می توان به پودر کلاژینو اشاره کرد.

 

 


 

 

کلاژن درون زا و برون زا چه تفاوتی دارند؟

 

کلاژن درون زا کلاژن طبیعی است که توسط بدن تولید می شود. کلاژن برون زا مصنوعی است و از یک منبع خارجی مانند مکمل ها می آید. کلاژن درون زا برای عملکرد های مهم مانند سلامتی می باشد. کلاژن برون زا معمولا برای اهداف پزشکی و زیبایی از جمله ترمیم بافت های بدن استفاده می شود.

 

 

نکات مهم راجع به کلاژن:

 

  • تولید کلاژن با افزایش سن و قرار گرفتن در معرض عواملی مانند سیگار کشیدن و نور ماورا UV بنفش کاهش می یابد.
  • از کلاژن می توان در پانسمان نیز استفاده کرد. کلاژن برای جذب سلول های پوستی جدید به محل های زخم استفاده می شود.

 

 

کلاژن دقیقا در بدن چکار می کند ؟

 

کلاژن توسط سلولهای مختلف ترشح می شود ، اما به طور عمده توسط سلولهای بافت همبند ترشح می شود. این پروتئین در ماتریس خارج سلولی یافت می شود. این یک شبکه پیچیده از ماکرومولکول ها است که خصوصیات فیزیکی بافت های بدن را تعیین می کند. ماکرومولکول ، مولکولی است که حاوی تعداد زیادی اتم است.

 

در درم یا لایه میانی پوست ، کلاژن به تشکیل یک شبکه فیبر از سلول ها به نام فیبروبلاست کمک می کند ، که سلول های جدید می توانند بر روی آن رشد کنند. همچنین در جایگزینی و بازیابی سلولهای مرده پوست نقش دارد. برخی از کلاژن ها به عنوان پوشش محافظ اندام های ظریف بدن مانند کلیه هاعمل می کنند.

 

 

نقش کلاژن برای پوست

 

 

با افزایش سن ، بدن کلاژن کمتری تولید می کند. یکپارچگی ساختاری پوست کاهش می یابد. چین و چروک ایجاد می شود و غضروف مفصل ضعیف می شود.زنان پس از یائسگی کاهش چشمگیری در سنتز کلاژن دارند.

 

 


 

 

6 مزیت بسیار مهم کلاژن :

 

 

1) کلاژن یکی از اجزای اصلی پوست شما است

 

کلاژن در احیاسازی و حفظ بافت پوست نقش بسزایی دارد. قابلیت ارتجاعی و آبرسانی به پوست می دهد. با افزایش سن، بدن شما کلاژن کمتری تولید می کند و منجر به خشکی پوست و ایجاد چین و چروک می شود.

 

مطالعات نشان داده اند که پیتیدهای کلاژن یا مکمل های حاوی کلاژن ممکن است با کاهش چین و چروک و خشکی به کند شدن پیری پوست کمک می کنند. خانم هایی که مکمل حاوی کلاژن را به مدت 8 هفته مصرف کردند در مقایسه با کسانی که مصرف نکردند، حس برطرف شدن خشکی پوست و افزایش قابل توجه در کشش پوست را تجربه کردند.

 

مصرف مکمل های کلاژن ممکن است با تولید پروتئین های دیگری مانند الاستین و فیبریلین به ساختار پوست کمک نماید. همچنین ادعاهای زیادی وجود دارد مبنی بر اینکه مکمل های کلاژن مانند پودر کلاژینو به جلوگیری از آکنه و سایر بیماری های پوستی کمک می نماید. اما این موارد با شواهد علمی پشتیبانی نمی شود.

 

نتیجه گیری :

مصرف مکمل های حاوی کلاژن ممکن است به کند شدن پیری پوست کمک کند.

 

 

 

مشخصات و ویژگی های پودر کلاژینو:

 

  •     کلاژینو اولین پودر خالص کلاژن خوراکی وارداتی از کشور فرانسه
  •     مانع از ایجاد چین و چروک بخصوص در نواحی دور چشم
  •     قابل حل در انواع نوشیدنی ها، انواع ماست ها و فاقد مواد افزودنی
  •     کلاژینو کمک به استحکام پوست و مو
  •     جلوگیری از پیری پوست ضد چروک
  •     تامین پروتئین پوست و، مو و ناخن
  •     کمک به آبرسانی پوست
  •     عاری از چربی و کلسترول
  •     بایواکتیو با جذب بسیار بالا و فاقد طعم و بو
  •     تقویت و درخشندگی مو
  •     افزایش استحکام استخوان ها
  •     کمک به پروسه غضروف سازی

 

 

 

خرید کلاژینو

 

 

 

 

مشخصات قرص کلاژن گلد:

 

  •     حاوی کلاژن هیدرولیز نوع 1 و 3 می باشد
  •     کمک به درمان لک پوستی ناشی از آفتاب
  •     ضد چروک و جوان کننده پوست
  •     کمک به حفظ سلامت پوست
  •     رفع تیرگی پوست

قرص کلاژن گلد

2) کلاژن به تسکین درد مفاصل کمک می نماید

 

کلاژن به حفظ یکپارچگی غضروف شما کمک می نماید و مانند بافتی لاستیک مانند از مفاصل محافظت می کند. با افزایش میزان کلاژن در بدن با افزایش سن ، خطر ابتلا به اختلالات مفصلی مانند آرتروز افزایش می یابد.

 

برخی مطالعات نشان داده اند که مصرف مکمل های کلاژن می تواند به بهبود علائم آرتروز و کاهش درد مفاصل به طور کلی کمک کنند. در یک مطالعه 73 ورزشکاری که به مدت 24 هفته روزانه 10 گرم کلازن مصرف می کردند، در مقایسه با گروهی که ان را مصرف نمی کردند،کاهش قابل توجهی در هنگام راه رفتن تجربه می کردند.

 

اگر می خواهید از مکمل کلاژن برای اثرات بالقوه تسکین دهنده آن استفاده کنید ، مطالعات نشان می دهد که باید با دوز روزانه 8-12 گرم شروع کنید.

 

نتیجه گیری:

نشان داده شده است که مصرف مکمل های کلاژن باعث کاهش التهاب و تحریک سنتز کلاژن در بدن می شود. این مورد ممکن است به تسکین درد در افراد مبتلا به اختلالات مفصلی مانند آرتروز کمک کند.

 

 

 

3) می تواند از تحلیل رفتن استخوان جلوگیری کند

 

استخوانهای شما بیشتر از کلاژن ساخته شده اند ، که به آنها ساختار می دهد و به استحکام آنها کمک می کند. همانطور که با افزایش سن کلاژن در بدن شما خراب می شود ، توده استخوان نیز کاهش می یابد.

 

 این موضوع ممکن است منجر به شرایطی مانند پوکی استخوان شود ، که با تراکم استخوان کم مشخص می شود و با خطر شکستگی استخوان مرتبط است.

 

مطالعات نشان داده است که مصرف مکمل های کلاژن ممکن است اثرات خاصی در بدن داشته باشد که به جلوگیری از تجزیه استخوان  کمک می کند. چرا که تجزیه استخوان موجب پوکی استخوان می شود.

 

در 66 زنی که به مدت 12 ماه روزانه 5 گرم کلاژن مصرف کردند در مقایسه با زنانی که کلاژن مصرف نکردند، تا 7٪ در تراکم مواد معدنی استخوان (BMD) افزایش داشتند. BMD اندازه گیری چگالی مواد معدنی مانند کلسیم در استخوانهای شما است. BMD کم با ضعف استخوان ها و ایجاد پوکی استخوان همراه است.

 

نتیجه گیری:

مصرف مکمل های کلاژن ممکن است به کاهش خطر ابتلا به اختلالات استخوانی مانند پوکی استخوان کمک کند. این پتانسیل برای کمک به افزایش BMD و کاهش سطح پروتئین های موجود در خون که تجزیه استخوان را تحریک می کنند ، است.

 

 

 

از بهترین مکمل های حاوی کلاژن برای استخوان و مفاصل می توان به کپسول کلاژن کلاژناکس اشاره کرد.جهت مشاهده و خرید بر روی آن کلیک نمایید.

 

 

مشخصات و ویژگی های پودر کلاژن کلاژناکس:

 

  • ترکیب فوق العاده کلاژن و ویتامین ث و هیالورونیک اسید برای تقویت و جوانسازی پوست
  • کمک به حفظ سلامت استخوان ها، مفاصل، پوست و ناخن
  • حاوی منیزیم برای تقویت مفاصل و استخوان
  • حاوی کلاژن هیدرولیز شده
  • حفظ سلامت مو

کپسول کلاژن کلاژناکس

 

 

 

4) می تواند باعث افزایش توده عضلانی شود

 

بین 1 تا 10٪ از بافت عضلانی از کلاژن تشکیل شده است. این پروتئین برای تقویت و عملکرد صحیح عضلات ضروری است. مطالعات نشان می دهد که مکمل های کلاژن به افزایش توده عضلانی در افراد مبتلا به سارکوپنی ، از دست دادن توده عضلانی که با افزایش سن اتفاق می افتد ، کمک می کند.

 

در یک مطالعه ، 27 مرد ضعیف در حالی که به مدت 12 هفته روزانه در یک برنامه ورزشی شرکت می کردند ، 15 گرم کلاژن مصرف کردند. در مقایسه با مردانی که ورزش می کردند اما کلاژن مصرف نمی کردند ، آنها به طور قابل توجهی توده عضلانی و قدرت بیشتری به دست آوردند.

 

محققان پیشنهاد کرده اند که مصرف کلاژن ممکن است باعث سنتز پروتئین های عضلانی مانند کراتین شود و همچنین رشد عضلات را پس از ورزش تحریک کند.

 

نتیجه گیری:

 تحقیقات نشان داده است که مصرف مکمل های کلاژن باعث افزایش رشد و قدرت عضلانی در افراد مبتلا به کاهش توده عضلانی مرتبط با سن می شود.

 

 

 

5) سلامت قلب را ارتقا می دهد

 

محققان این نظریه را مطرح کرده اند که مصرف مکمل های کلاژن ممکن است به کاهش خطر بیماری های مربوط به قلب کمک کند. کلاژن ساختار عروق شما را فراهم می کند ، عروق خونی که خون را از قلب شما به بقیه بدن می رسانند. 

 

بدون کلاژن کافی ، عروق ممکن است ضعیف و شکننده شوند. این موضوع ممکن است منجر به تصلب شرایین شود ، بیماری که با تنگی عروق مشخص می شود. آترواسکلروز ممکن است منجر به حمله قلبی و سکته مغزی شود.

 

در یک مطالعه 31 بزرگسال سالم به مدت 6 ماه روزانه 16 گرم کلاژن مصرف کردند. در پایان ، آنها در مقایسه با قبل از شروع مصرف مکمل ، کاهش قابل توجهی در اندازه گیری سفتی عروق را تجربه کرده بودند.

 

نتیجه گیری:

مصرف مکمل های کلاژن ممکن است به کاهش عوامل خطر مرتبط با بیماری های قلبی مانند تصلب شرایین کمک کند.

 

 

 

6) سایر فوایدی که مصرف مکمل های کلاژن ممکن است برای سلامتی داشته باشند به طور گسترده مورد مطالعه قرار نگرفته اند. ولی به بعضی موارد اشاره خواهیم کرد.

 

مصرف کلاژن به استحکام مو و ناخن شما کمک می نماید و از میزان شکنندگی آن می کاهد. علاوه بر آن ممکن است موها و ناخن های شمار را برای رشد بیشتر تحریک کند.

 

اگرچه هیچ مدرک علمی برای تایید این ادعا وجود ندارد اما برخی از پزشکان استفاده از مکمل های کلاژن را برای درمان نفوذ پذیری روده یا سندرم روده تجویز می نمایند. برخی معتقدند که مصرف مکمل های کلاژن ممکن است باعث کاهش وزن و متابولیسم سریعتر شود.

 

 

نتیجه گیری:

خلاصه ادعا شده است که مکمل های کلاژن باعث تقویت سلامت مغز ، قلب و روده می شوند و همچنین به کنترل وزن و سلامت مو و ناخن کمک می کنند. با این حال ، این ادعا به طور گسترده مورد مطالعه قرار گرفته نشده است.

 

 


 

 

چه مواد غذایی حاوی کلاژن هستند؟

 

کلاژن موجود در مکمل ها به گونه ای فرموله شده است که به راحتی جذب بدن شما می شود. ولی شاید کلاژن بسیاری از مواد غذایی که حاوی کلاژن می باشند به اندازه کافی و مورد نیاز جذب بدن نشود.

 

نکته:

 

هیچ مطالعه انسانی در مورد اینکه آیا غذاهای غنی از کلاژن همان مزایای مکمل ها را دارند ، انجام نشده است. آنزیم های گوارشی کلاژن موجود در غذا را به اسیدهای آمینه و پپتیدهای جداگانه تجزیه می کنند. با این حال ، کلاژن موجود در مکمل ها از قبل تجزیه شده یا هیدرولیز شده است ، به همین دلیل تصور می شود که با کارآیی بیشتری نسبت به کلاژن موجود در مواد غذایی جذب می شود.

 

 

مواد غذایی حاوی کلاژن

 

 

  • کلاژن در بافتهای پیوندی حیوانات یافت می شود. بنابراین غذاهایی مانند گوشت گاو و گوسفند و ماهی منابع کلاژن هستند.

 

  • غذاهای حاوی ژلاتین مانند آبگوشت استخوان نیز کلاژن تأمین می کنند. ژلاتین یک ماده پروتئینی است که پس از پخته شدن از آن کلاژن حاصل می شود .

 

 

مواد مغذی که ممکن است از تشکیل کلاژن پشتیبانی کنند عبارتند از:

 

  • پرولین:           در سفیده تخم مرغ ، گوشت ، پنیر ، سویا و کلم.
  • آنتوسیانیدین:      در توت سیاه ، بلوبری ، گیلاس و تمشک.
  • ویتامین C:       در پرتقال ، توت فرنگی ، فلفل ، و کلم بروکلی.
  • مس:              در صدف ، آجیل ، گوشت قرمز و مقداری آب آشامیدنی.
  • ویتامین A:       در غذاهای حیوانی و در غذاهای گیاهی به عنوان بتاکاروتن وجود دارد.

 

 


 

 

چه چیزی به کلاژن آسیب می رساند؟

 

برخی از عوامل می توانند سطح کلاژن موجود در بدن را کاهش دهند. اجتناب از آنها می تواند باعث سلامت پوست و سلامت کلی بدن برای مدت طولانی تری شود.

 

1)مصرف زیاد قند:

 

 یک رژیم غذایی با قند بالا میزان گلیکز شدن را افزایش می دهد ، فرایندی که قندهای خون به پروتئین ها متصل می شوند و مولکول های جدیدی به نام محصولات نهایی پیشرفته گلیاسازی (AGEs) تشکیل می دهند. پیری ها به پروتئین های اطراف آسیب می رسانند و می توانند کلاژن را خشک ، شکننده و ضعیف کنند.

 

2) سیگار کشیدن:

 

بسیاری از مواد شیمیایی موجود در دود تنباکو به کلاژن و الاستین پوست آسیب می رسانند. نیکوتین همچنین رگهای خونی لایه های خارجی پوست را باریک می کند. این امر با کاهش میزان انتقال مواد مغذی و اکسیژن به پوست ، سلامت پوست را به خطر می اندازد.

 

3) نور خورشید:

 

اشعه ماورا بنفش موجود در نور خورشید باعث تجزیه سریعتر کلاژن می شود و به الیاف کلاژن آسیب می رساند و باعث جمع شدن الاستین غیر طبیعی می شود. اشعه ماورا بنفش موجود در نور آفتاب به کلاژن موجود در درم آسیب می رساند و پوست با بازسازی نادرست ، چین و چروک ایجاد می کند.

 

 

4)اختلالات خود ایمنی:

 

 برخی از اختلالات خود ایمنی باعث می شود آنتی بادی ها کلاژن را هدف قرار دهند. تغییرات ژنتیکی می تواند بر ماتریس خارج سلول تأثیر بگذارد. کلاژن تولید شده می تواند کمتر باشد ، یا ممکن است کلاژن جهش یافته ناکارآمد باشد.

 

 

 

5)روند پیری:

 

روند پیری باعث می شود با گذشت زمان سطح کلاژن به طور طبیعی تخلیه شود. هیچ راهی برای جلوگیری از این وجود ندارد.

 

 

نتیجه گیری :

 

اجتناب از دخانیات و قرار گرفتن در معرض آفتاب بیش از حد و پیروی از یک رژیم غذایی سالم و ورزشی می تواند به کاهش پیری قابل مشاهده و محافظت از کلاژن کمک کند. با رعایت این موارد می توانید پوست، استخوان ها، عضلات و مفاصل را برای مدت طولانی سالم نگه دارد.