برای مراقبت از پوست چه کنیم

نویسنده ghasemi 1399/11/18 0 نظر

برای مراقبت از پوست چه کنیم ؟

 

در این مقاله به تمامی این سوالات : برای مراقبت از پوست چه باید کرد،برای مراقبت از پوست چه کار کنیم،برای مراقبت از پوست چه محصولاتی استفاده کنیم، برای مراقبت از پوست صورت چه باید کرد،بهترین محصولات مراقبت از پوست چیست ،برای مراقبت از پوست چرب چه کنیم یا چکار باید کرد، رژیم غذایی برای جوانسازی پوست و ... پاسخ داده خواهد شد.

 

برای مراقبت از پوست می بایست هم از لحاظ سحطی و ظاهری هم از لحاظ درونی و سلامت روند داخلی بدن به خوبی مراقبت نماییم.در ادامه به 20 مورد از مهمترین عواملی که می بایست رعایت نمایید اشاره می نماییم.مراقبت خوب از پوست و انتخاب سبک زندگی سالم می تواند به تأخیر در پیری طبیعی و جلوگیری از مشکلات مختلف پوستی کمک کند.

 

 


1)    در برابر آفتاب از پوست خود محافظت نمایید.

 

یکی از مهمترین راه های مراقبت از پوست، محافظت از آن در برابر آفتاب می باشد. قرار گرفتن در معرض نور خورشید در طولانی مدت می تواند منجر به ایجاد چین و چروک، لکه های قهوه ای و سایر مشکلات پوستی شود. از بدترین عوارض ماندن در مقابل آفتاب سرطان پوست می باشد.

 

 

ضد آفتاب مناسب پوست

 

 


چگونه در برابر آفتاب از پوست خود محافظت کنیم ؟

 

•    حتما از ضد آفتابی استفاده نمایید که spf بالای 15 داشته باشد. هر یکساعت یکبار ضد آفتاب خود را تمدید نمایید. مقدار بیشتری بر روی پوست خود بمالید و به زدن لایه ای نازک اکتفا نمایید.
•    در برابر نور خورشید شدید به صورت طولانی مدت از لباس های پوشیده آستین بلند استفاده نمایید. پوست خود را با کلاه های لبه باز بپوشانید تا از اشعه ماورا بنفش و اشعه های مضر خورشید در امان باشید.
•    به دنبال سایه باشید.در هنگام شدیدترین تابش اشعه خورشید، از ساعت 10 صبح تا 4 بعد از ظهر از خورشید خودداری کنید.

 

 

از بهترین ضد آفتاب های مناسب برای انواع پوست می توان به ضد آفتاب سی سی کرم SPF 50 شماره 2 پایو، ضد آفتاب فشرده رنگی ب ب کامپکت ژونزک اشاره کرد.

 

جهت مشاهده و خرید دیگر انواع ضد آفتاب می توانید بر روی آن کلیک نمایید.

 

 


 


2)    برای حفظ سلامت پوست خود سیگار نکشید.

 

سیگار کشیدن رگ های خونی ریز در لایه بیرونی پوست را باریک می کند که باعث کاهش جریان خون و رنگ پریدگی پوست می شود. این امر همچنین باعث کاهش اکسیژن و مواد مغذی پوست می شود که برای سلامت پوست مهم هستند. سیگار کشیدن همچنین به کلاژن و الاستین آسیب می رساند، اینها فیبرهایی که به پوست قدرت و کشش می دهند.

 

علاوه بر این ، سیگار کشیدن خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می دهد. اگر سیگار می کشید ، بهترین راه برای محافظت از پوست ، ترک آن است. برای کمک به شما در ترک سیگار و اطلاع از نکات یا روشهای درمانی، از یک پزشک مشورت بخواهید.

 

 

عوارض سیگار بر پوست

 

 


 


3)    روزانه دوبار پوست خود را با شوینده ملایم بشویید.
 

 

بهتر است صبح ها هنگام برخاستن از خواب و شب قبل از خواب صورت خود را بشویید تا از آلودگی ها و روغن پاک شود. از آب ولرم و پاک کننده صورت مناسب با نوع پوست خود استفاده کنید. بهتر است بعد از استفاده از شوینده از یک یا دو محصول از انواع لوسیون ها و سرم ها و مرطوب کننده های پوست استفاده نمایید.

 

از بهترین محصولات شوینده برای پوست می توان به پن پوست اریکه مخصوص پوست خشک، شامپو بدن مناسب برای انواع پوست اسپانول، شاور ژل صابون سیاه میس ادن و پن ضد آکنه اریکه مخصوص پوست چرب اشاره کرد.

 

جهت مشاهده و خرید انواع محصولات شوینده مانند پن و صابون، ژل و محلول و فوم شستشو می توانید بر روی آن ها کلیک نمایید

 


نکته مهم برای بانوان :


حتما قبل از خواب آرایش خود را بشویید.هرچه بیشتر با آرایش بخوابید، آسیب بیشتری به پوستتان خواهید زد.

 

 

چرا باید قبل از خواب حتما آرایش خود را بشوییم ؟

 

 پوست ما مانند بقیه‌ی بدن ما بصورت شبانه روزی در حال فعالیت است.مهم ترین عملکرد پوست در شب می باشد که نوسازی خودش است. خوابیدن با ریمل و آرایش مانده بر روی پوست در شب، جلوی روند نوسازی پوست را می‌گیرد و باعث آسیب به پوست می‌شود.

 

حتی اگر گاهی اوقات با آرایش بخوابید، می‌تواند بر چهره‌ی شما اثرات منفی بگذارد.آرایش و فونداسیون معمولا در تمام طول روز پوست را می‌پوشاند. این ذرات بزرگ و رنگدانه‌ها در طول روز تجزیه می‌شوند و توسط فرایندهای طبیعی و همچنین قرار گرفتن در معرض آلاینده‌های زیست محیطی، باکتری‌ها، قارچ‌ها و انگل‌های بیرون، متابولیزه می‌شوند.

 

 

چرا باید قبل از خواب آرایش را پاک کنیم

 

 

محصولات جانبی ناشی از سوخت و ساز بدن و تجزیه‌ی مواد آرایشی، مانع عملکرد میکروسیرکولاسیون، که به نوسازی پوست کمک می‌کند، خواهند شد. این موضوع می‌تواند منجر به تجزیه‌ی کلاژن شود، و در نتیجه باعث چین و چروک و بسته شدن منافذ گردد و از طرفی چون باکتری‌ها را در پوست نگه می‌دارد،باعث ایجاد آکنه نیز خواهد شد.

 

از بهترین محصولات پاک کننده آرایش می توان به شیر پاک کن نووکسپرت و محلول پاک کننده آیوما اشاره کرد.

 

 


 


4)    از پوست گردن و قفسه سینه به راحتی نگذرید.

 

زمانی که صحبت از مراقبت از پوست می‌شود، تمرکز برخی افراد فقط روی صورت شان است. به یاد داشته باشید که علاوه بر صورت، گردن و قفسه سینه نیز در معرض دید هستند. پوست این قسمت‌ها نسبت به سایر قسمت‌های بدن نازک ‌تر بوده و بیشتر در معرض آسیب‌ قرار دارند.

 

بنابراین برای مبارزه با نشانه‌های پیری و درخشان نگه داشتن پوست این نواحی، حتما آنها را مرطوب و لایه برداری کنید و به آنها ضد آفتاب بزنید. هفته ای یک بار پوست خود را لایه برداری کنید. این به شما کمک می کند سلول های مرده پوست را از بین ببرید و احساس پوستی ابریشمی داشته باشید.

 

 


 

 

5)    با پوست خود به آرامی و با لطافت رفتار کنید.

 

•    پوست خود را نرم ، تمیز و مرطوب نگه دارید.
•    پوست خود را به آرامی با حوله خشک کنید یا اصلا خشک نکنید و بگذارید خود آب جذب پوست شود.
•    پاکسازی و اصلاح روزانه می تواند آسیب به پوست شما وارد کند.  تعادل را رعایت نمایید.
•    برای نگه داشتن این تعادل زمان حمام را محدود کنید. آب گرم و دوش یا حمام طولانی ، روغن های پوست شما را از بین می برد. زمان حمام یا دوش خود را محدود کنید و از آب ولرم به جای گرم استفاده کنید.
•    از صابون های قوی پرهیز کنید. صابون ها و شوینده های قوی می توانند روغن را از روی پوست شما بریزند. در عوض ، پاک کننده های ملایم را انتخاب کنید.
•    با دقت اصلاح کنید. برای محافظت و روان سازی پوست ، قبل از اصلاح از کرم اصلاح ، لوسیون یا ژل استفاده کنید. برای نزدیکترین اصلاح ، از تیغ تمیز و تیز استفاده کنید. اصلاح در جهت رشد مو ، نه در برابر آن.
•    خشک کردن پس از شستشو یا استحمام ، پوست خود را به آرامی با حوله خشک کرده و دقت کنید تا مقداری رطوبت بر روی پوست شما باقی بماند.
•    پوست خشک را مرطوب کنید. اگر پوست شما خشک است ، از مرطوب کننده متناسب با نوع پوست خود استفاده کنید. برای استفاده روزانه ، یک مرطوب کننده حاوی SPF در نظر بگیرید.
•    بسته به فصل ، نوع مرطوب کننده یا لوسیون مورد استفاده خود را تغییر دهید. در زمستان از سنگین تر و در تابستان از سبکتر استفاده کنید.
•    اگر روزانه آرایش می کنید ، از پوشیدن آرایش به مدت یک یا دو روز خودداری کنید تا پوست شما کمی استراحت کند.
•     برس های آرایش خود را مرتباً تمیز کنید تا از تجمع و انتشار باکتری های آکنه جلوگیری کند.

 

 


 


6)    هر روز 6 تا 8 لیوان 8 اونسی (240 میلی لیتر) آب بنوشید.

 

آیا اخیراً متوجه شده اید که پوست شما کمی خشک و کدر به نظر می رسد؟ در این صورت ، ممکن است آب کافی ننوشیده باشد. یک هفته امتحان کنید و پیشرفتها را یادداشت کنید. نوشیدن 6 تا 8 لیوان آب 8 اونسی (240 میلی لیتر) آب ممکن است زیاد به نظر برسد ، اما باعث می شود پوست شما جوان ، روشن و درخشان به نظر برسد. نوشیدن آب فراوان نیز می تواند به کاهش آکنه کمک نماید.
    

 

 


 

 

7)    میوه و سبزیجات تازه زیاد بخورید.

 

آنها نه تنها برای بدن شما مفید هستند ، بلکه برای پوست شما نیز مفید هستند. آنها از ویتامین و آنتی اکسیدان هستند. میوه ها و سبزیجاتی که به ویژه برای پوست مفید هستند عبارتند از:

•    زردآلو ، زغال اخته و فلفل دلمه ای زرد حاوی آنتی اکسیدان هستند که می توانند شما را در داشتن جوانی کمک کنند.
•    آووکادو ، که به آبرسانی پوست کمک می کند.
•    هویج ، که به بهبود چهره کمک می کند.
•    کدو تنبل و کیوی ، که به لطافت و جوانی پوست کمک می کند.
•    اسفناج ، کلم پیچ و سایر سبزیجات تیره ، سبز و برگ دار
•    گوجه فرنگی ، که به محافظت از پوست شما در برابر آسیب های خورشید کمک می کند کند.

 

 

مواد غذایی مناسب برای پوست

 

 


8)    از انواع ماهی ها که حاوی اسید های چرب امگا 3 هستند، حتما در رژیم غذایی خود استفاده نمایید.

 

محصولات دریایی می تواند به شفاف نگه داشتن پوست ،جلوگیری از پیری و صدمات ناشی از آفتاب و بهبود کشش پوست کمک کنند.

 

 


 


9)    شکلات تلخ بخورید اما با اعتدال.

 

این ماده حاوی انتی اکسیدان است و به آبرسانی پوست کمک می نماید. همچنین می تواند به بهبود بافت و ظاهر پوست و جلوگیری از آکنه و پیری کمک کند.

 

 


 

10)    روغن زیتون مصرف کنید.

 

روغن زیتون حاوی اسیدهای چرب اشباع نشده است که می تواند به شما کمک کند تا پوست شما جوان به نظر برسد. همچنین می توانید چربی های سالم را در تخم مرغ ، آجیل و ماهی های چرب مانند ماهی قزل آلا پیدا کنید. از نوع بد چربی موجود در غذاهای بی ارزش و قندها ،شیرینی ها ، غذاهای شامل کربوهیدرات خودداری کنید.

 


 

11)    هر شب 7 تا 9 ساعت بخوابید.

 

کم خوابیدن می تواند پوست شما را کدر و آرام نشان دهد. همچنین می تواند باعث ایجاد کیسه یا سایه در زیر چشم شما شود. خواب کافی باعث کاهش چین و چروک و پف زیر چشم می شود،همچنین به شما چهره ای سالم و درخشان می دهد.

 


 

12)    سطح استرس خود را کاهش دهید.

 

استرس نه تنها می تواند ذهن و خواب شما را ویران کند ، بلکه پوست شما را نیز خراب می کند. این می تواند منجر به آکنه ، شکستگی و سایر مشکلات پوستی شود. اهداف و محدودیت های واقعی را برای خود تعیین کنید و هر هفته وقت بگذارید تا بتوانید کارهایی را انجام دهید که از آنها لذت می برید.

 

 

خواص خیار بر پوست

 

 

13)    اطمینان حاصل کنید که هر هفته چند ساعت ورزش می کنید.

 

ورزش باعث افزایش جریان خون در پوست شما و تأمین اکسیژن و مواد مغذی آن می شود. اگر به اندازه کافی سخت ورزش کنید ، عرق به دفع سموم موجود در پوست کمک می کند. ورزش همچنین ممکن است به کاهش استرس کمک کند.

 


 

14)    اگر پوست آکنه ، حساس یا چربی دارید از ماسک بلغور جو دوسر استفاده کنید.

 

بلغور جو دوسر در تسکین پوست تحریک شده و جذب چربی اضافی عالی است. 5 قاشق غذاخوری (25 گرم) بلغور جو دوسر ریز آسیاب شده را با آب یا شیر کافی مخلوط کنید تا خمیر شود. مخلوط را روی صورت خود پخش کنید و 20 دقیقه صبر کنید. ماسک را با استفاده از آب ولرم بشویید ، سپس آن را با حوله تمیز و نرم خشک کنید.

 

 

انواع ماسک پوستی

 

 

15)    پوست خود را بیش از حد لایه برداری نکنید.

 

اضافه کردن لایه برداری به برنامه روزانه مراقبت از پوست، اقدامی عالی است، زیرا سبب از بین رفتن سلول‌های پوستی مرده و ایجاد فضا برای سلول‌های پوستی جدید و سالم‌تر می‌شود. با این حال در لایه برداری پوست صورتتان نباید زیاده روی کنید.

 

 


 

 

16)    از مکمل های جوانسازی پوست استفاده نمایید.

 

یکی از مهمترین موارد اینکه از مکمل های جوانسازی پوست که از برخی از تغذیه ها نیز موثر است، استفاده نمایید. از بهترین مکمل های جوانسازی پوست میتوان به کلاژینو اشاره کرد. جهت مشاهده و خرید بر روی آن کلیک نمایید. جهت مشاهده و خرید انواع مکمل های جوانسازی پوست می توانید بر روی آن کلیک نمایید.

 

 


 

 

ایجاد یک برنامه روزمره برای مراقبت از پوست

 

نوع پوست شما مهم نیست ، یک برنامه روزانه مراقبت از پوست می تواند به شما در حفظ سلامت کلی پوست و بهبود نگرانی های خاص مانند آکنه ، اسکار و لکه های تیره کمک کند. یک روال مراقبت از پوست روزانه دارای چهار مرحله اساسی است که می توانید یکبار صبح و یکبار قبل از خواب انجام دهید.

 

 

1)    پاکسازی:

 

پاک کننده ای انتخاب کنید که پس از شستن پوست شما را سفت و سخت نکند. اگر پوست خشک دارید و آرایش نمی کنید ، صورت خود را بیش از دو بار در روز یا بیش از یک بار تمیز نکنید. از شستشو با احساس تمیزکننده بودن خودداری کنید زیرا این بدان معنی است که روغن های طبیعی پوست شما از بین رفته است. روی بالش را حداقل هفته ای یک بار عوض کنید.

 

جهت مشاهده و خرید انواع محصولات شوینده مانند پن و صابون، ژل و محلول و فوم شستشو می توانید بر روی آن ها کلیک نمایید.

 

 

 

پاکسازی صورت

 



2)    سرم ها:

 

 سرمی با ویتامین C یا فاکتورهای رشد یا پپتیدها بهتر است صبح ها ، زیر ضد آفتاب باشد. در شب ، رتینول یا رتینوئیدهای تجویز شده بهترین عملکرد را دارند. از بهترین سرم های تقویت پوست می توان به سرم ویتالیتی شات ایوما، سرم تغذیه کننده نووکسپرت اشاره کرد. جهت مشاهده و خرید می توانید بر روی آن کلیک نمایید.

 

 


 

 

3)    مرطوب کننده:

 

 حتی پوست های چرب نیز به مرطوب کننده نیاز دارند ، اما از موادی سبک ، دارای ژل و غیر کمدوژنیک استفاده کنید یا منافذ پوست شما را مسدود نکند. پوست خشک ممکن است از مرطوب کننده های بیشتر مبتنی بر کرم مانند کرم حلزون بهره مند شود. از بهترین مرطوب کننده های پوست می توان به  کرم مرطوب کننده رمدی دیفنس مخصوص پوست خشک و کرم رمدی کامفورت زون اشاره کرد.

 

 

مرطوب کننده پوست

 

 



4)    ضد آفتاب:

 

 حداقل 15 دقیقه قبل از رفتن به خارج از منزل ، ضد آفتاب بزنید زیرا فعال شدن ضدآفتاب مدتی طول می کشد. رنگ های تیره پوست در واقع به محافظت بیشتر در برابر آفتاب نیاز دارند زیرا اصلاح رنگدانه بیش از حد دشوار است. انواع ضد آفتاب هایی که محافظت در برابر UVA / UVB با طیف گسترده ای دارد و توسط بنیاد سرطان پوست توصیه می شود را امتحان کنید.

جهت مشاهده و خرید انواع ضد آفتاب می توانید بر روی آن کلیک نمایید.

 

 

افزودن نظر